درخواست مشاوره تماس

جشنواره

شیراز بورس
ویلیام جی. (بیل) اونیل:

ویلیام جی. (بیل) اونیل، زاده اکلاهاما و بزرگ‌شده تگزاس است. نخستین سرمایه گذاری او مبلغی در حدود ۳۰۰ دلار، با خرید سهام پروکتر و گمبل (بزرگترین شرکت سازنده مواد شوینده در آمریکا) بود.
او سپس به عنوان دلال سهام به شرکت هایدن استون پیوست و بررسی سهام برنده‌شده در بازار سهام را همانزمان آغاز کرد. وی پس از آنکه موجودی حساب خود را طی۲۶ماه بیست برابر کرد، توانست یکی از صندلی‌های بازار سهام نیویورک را در سی سالگی بخرد.

شیراز بورس

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

شرکت او:

شرکت او بانک داده عظیمی از اطلاعات مربوط به سهام را از تاریخ ۱۸۸۰تاکنون گردآوری کرده است. او می‌گوید:”دریافتیم اوضاع فرق زیادی نکرده است. الگوهای نموداری ۱۹۱۰ ،۱۹۳۰و ۱۹۵۰با الگوهای کنونی یکسان هستند.”مورگان و ادوارد هریمن و شرکایشان سهام را بالا میبردند. تفاوت تنها به روزهای قدیم باز میگردد.اما الگوها یکسان ۱۹۳۰به بعد شرکتهای موفق در خرید و فروش سهام بدل به عامل اصلی در تعیین ارزش سهام شدند.

نام کن‌اسلیم از حروف ابتدایی چند قاعده به شکل زیر برآمده است:
  • درآمدهای کنونی : C
  • درآمدهای سالانه: A
  • محصولات یا خدمات نو: N
  • عرضه و تقاضا بر اساس حجم : S
  • پیشرو یا عقبمانده : L
  • مالکیت نهادی :I
  • شاخصهای عمده بازار و مارکهای تجاری آنها :M

بهترین اشتباه اونیل از زبان خودش

Great Western Financial گریت وسترن فایننشال و Brunswick برونسویک همه اینها در اوایل دهه ۱۹۶۰پیشرو بودند. تازه داشتم از نمودارها استفاده می‌کردم و سهام برونس و ام ای اف M.A.F و… آنها را در زمان مناسب و به شیوه مناسب خریده بودم و موقعیت‌ها و سودهای بسیار خوبی داشتم. اما وقتی سهام آنها به نقطه اوج خودشان رسیدند، بیش از حد نگهشان داشتم و همه منفعت حاصل از فروش آنها را از دست دادم. از اینکه کار را خراب کرده بودم، خیلی ناراحت بودم و درست از این اتفاق سردرنمیآوردم، چون کاملا سهام مناسب را در زمان مناسب خریده بودم اما دوباره به عقب بازگشتم.

سهام:

یکی از سهامی که در موردش کار را خراب کرده بودم، سهام سرتینتید بود. پدیده دیگری هم در این فرآیند مشخص شد سهام جهش کرده بود و سپس به شدت تعدیل شده بود و تازه آن وقت من آن را فروخته بودم؛ یعنی کل سودی که از آن برده بودم، شبیهِ یک پرتاب عادی دوامتیازی در بسکتبال بود. اما بعد از آن بازار چرخیده بود و سهام دوبرابر یا حتی سه برابر شده بود. پس سیر این سهام را به دقت و با کل جزئیات بررسی کردم و قواعد جدیدی تدوین کردم که اگر بار دیگر با چنین موقعیتی مواجه شدم، به خوبی از عهده آن برآیم و قاعده این بود: اگر سهامی را خریدید که از پایه شروع میکرد و ظرف تنها سه هفته یا کمتر ۲۰درصد بالا میرفت، آن وقت این کار چنان فوقالعاده است که هر اتفاقی بیفتد، که هر اتفاقی بیفتد، باز باید آن را ۵هفته دیگر نگاه دارید و سپس دوباره آن را ارزیابی کنید .هم باید برای آن جا باز کنید.

نکته:

این نخستین باری بود که همه‌چیز را درست و به‌موقع کنار هم چیده بودم. سهام مناسب را در زمان مناسب خریداری کرده بودم، ترسی به دل راه نداده بودم، در زمان مناسب و برای مدت زمان مناسب آن را نگه داشته بودم و در موعد مناسب نیز آن رافروخته بودم.نکته کلیدی این است که من قواعد بسیار خاصی در اختیار داشتم. اگر همان کار چندسال پیش را تکرار کرده بودم، این سهام را خیلی زودتر از موعد مناسب فروخته بودم، چرا که دو بار به شدت تعدیل شده بود.

به طور کلی در تحلیل‌ CANSLIM به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت:

۱٫ در بخش اول CANSLIM به بررسی C یا Current quarterly earning per share پرداخته می‌شود. در این قسمت تاکید بر آن است که EPS فصلی شرکت بررسی گردد و چنانچه این EPS نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل بطور متوسط از ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد برخوردار باشد آنگاه سیگنال مناسب در تحلیل CANSLIM دریافت می‌گردد.۲٫ در بخش دوم به بررسی A یا Annual earning per share پرداخته می‌شود توضیح آنکه این بخش مربوط به بررسی EPS سالـانه شرکت نسبت به ۵سال قبل میباشد، چنانچه دارای رشدی معقولـانه باشد و نرخ رشد مرکب سالـانه درآمد بین ۲۵تا ۵۰درصد باشد سیگنال مطلوب CANSLIM دریافت میگردد