درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

پول هوشمند چیست؟

بازار سرمایه در عین جذابیت، برای افراد بسیار زیادی ناشناخته است. اما سوال این است که آیا سرمایه‌گذاران می‌توانند در زمان مناسب بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری را تشخیص دهند؟ آیا آن‌ها توانایی پیش‌بینی کارایی و بازدهی سهام مختلف رادارند؟ اینجاست که فرضیه “اثر پول هوشمند” مطرح می‌شود. فرضیه اثر این پول با بررسی رفتار سرمایه‌گذاران و با توجه به جابجایی سرمایه بین سهام مختلف ادعا می‌کند که در بازار سرمایه که نسبت به سایر بازارها، هوشمندتر از گذشته شده، سرمایه‌گذاران به‌اندازه‌ای آگاه و حرفه‌ای هستند .

بورس در شیراز

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده دراین مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس درشیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند.پس تاپایان باما همراه باشید.

تحولات پول هوشمند در بازار مالی:

پول هوشمند یک پول باقدرت است. این پول در اختیار سرمایه‌گذاران عمده‌ای قرار دارد. که می‌توانند پیش از دیگران حرکت سرمایه‌ها را شناسایی، پیش‌بینی یا حتی ایجاد می‌کنند. این پول می‌تواند در بازارهای مالی و سرمایه جریان سازی کند. تحولات شگرف قیمتی در سهم‌های مختلف بیافریند. بنابراین تشخیص جریان پول هوشمند که معمولاً به صورت منسجم وارد بازار شده .  حجم و ارزش معاملات در یک بازار را با بازدهی بالا مواجه می‌کند .یکی از روش‌هایی است که برخی از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌کنند.

جریان پول هوشمند

بر اساس نظریه‌های موجود در بازارهای سرمایه، پول هوشمند در چهار فاز خاموش، آگاهی، شیدایی و سقوط به جمع‌آوری، افزایش قیمت، توزیع و سپس کاهش قیمت یک سهم یا دارایی می‌پردازد. در فاز خاموش، یک دارایی یا سهم در تصاحب صاحبان پول هوشمند قرار می‌گیرد. این اتفاق معمولاً درزمانی که بازار جذابیت چندانی ندارد. خالص خرید حقوقی‌ها منفی و تقاضا برای سهمی پایین یا فشار عرضه سهم بالاست  قیمت‌ها به کف رسیده‌اند رخ می‌دهد. هدف این پول در اینجا دست‌کاری بازار برای بدست آوردن بیشترین مقدار سهام در پایین‌ترین قیمت ممکن است.

مرحله اول

در این مرحله بازیگران اصلی و صاحبان پول هوشمند که اطلاعاتی در رابطه با تغییرات صورت‌های مالی شرکت‌ها یا اتفاقات بنیادی دارند. برای اطمینان از خرید در پایین‌ترین قیمت، سهام یا دارایی مذکور را در حجم‌های سنگین نمی‌خرند تا قیمت یک‌باره افزایش نداشته باشد. حتی دیده‌شده که برخی نهادها با کدهای حقوقی خود سهامی را در قیمتی پایین به فروش می‌گذارند.  کدهای حقیقی خودشان خریدار آن می‌شوند. به این صورت پول هوشمند را وارد معاملات می‌کنند. به همین دلیل ناچارا سهام موردنظر را طی یک دوره زمانی چندروزه یا حتی چندماهه جمع‌آوری می‌کنند.

چه زمانی پول گنگ وارد بازار نمی شود؟

درواقع آن‌ها با ترفندهایی همچون خرید در ساعات بازگشایی بازار و فروش در ساعات پایانی در عین آنکه قیمت را پایین نگه می‌دارند. اما درمجموع میزان خریدها را بیش از میزان فروش نگه می‌دارند. در این مرحله قیمت سهم تقریباً ثابت و حجم خرید هم به نظر پایین می‌ماند. و “پول گنگ یا نادان” وارد بازار نمی‌شود. اما معامله گران آموزش‌دیده و باتجربه به ‌خوبی می‌دانند . که اکنون زمان مناسب برای خرید است.

مرحله دوم

در مرحله بعدی هدف پول هوشمند بالا بردن قیمت سهم جهت فروش در آینده است. درواقع صاحبان پول هوشمند با واردکردن سرمایه نهادی و بنیادی خود و به حرکت درآوردن پول هوشمند شروع به خرید در قیمت‌های حداقلی در حجم‌های بالا می‌کنند.  با کمیاب نشان دادن آن در بازار، تقاضای القایی را بالا می‌برند. در این هنگام پول هوشمند با دامن زدن بر میزان تقاضا از طریق خرید مستمر. افزایش قیمت به دلیل کمبود عرضه موجی ایجاد می‌کند. که تحریک هیجانی سایر سرمایه‌گذاران و خریداران خرد و هدایت آن‌ها به سمت خرید سهام مذکور را در دستور کار قرار می‌دهد.

مرحله سوم

پس‌ از آن در فاز آگاهی، وقتی اغلب سرمایه‌گذاران به این باور رسیدند. که سهم مذکور یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری است. قیمت‌ها از زمانی که پول هوشمند وارد این بازار شده بود. بالاتر می‌رود. هرچقدر بازیگران بازار بیشتری بر روی سهم یا دارایی موردبحث سرمایه‌گذاری می‌کنند. تقاضا افزایش‌یافته و قیمت‌ها همچنان بالاتر می‌رود. این نقطه آغاز فاز شیدایی است و موجب می‌شود سرمایه‌گذاران بی‌تجربه به هر قیمتی به دنبال استفاده از این فرصت باشند. در این فاز، قیمت سهم چندین برابر زمانی است که پول هوشمند وارد بازار شده بود. پس‌ازآن و به دنبال افزایش چند برابری حجم و ارزش معاملات، پول هوشمند شروع به انتقال مالکیت سهم به خریداران خرد می‌کند. البته این کار مرحله‌به‌مرحله انجام می‌شود و صاحبان پول هوشمند سهام خود را با حجم بالا نمی‌فروشند تا کاهش قیمت ناگهانی و یک‌باره اتفاق نیافتد. مثلاً مقداری از سهام در ساعات اولیه بازار فروخته و در ساعات پایانی دوباره خریده می‌شوند؛ اما درمجموع میزان فروش از میزان خرید پیشی می‌گیرد.