درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

اوراق مسکن “تسه” چیست؟

اوراق مسکن که به تسه مشهور است. در واقع یک حق امتیاز برای دریافت وام مسکن است. بانک مسکن برای جذاب‌تر کردن سپرده‌گذاری در این بانک نسبت به بانک‌های دیگر علاوه بر دادن سود، با شرایط خاصی به مشتریان اوراق هم می‌دهد. نماد معاملاتی تسه که در بازار فرابورس قابل  معامله هست. شامل نام ماه و دو رقم آخر سال صدور است. به‌طور مثال نماد امتیاز تسهیلات مسکن دی ۹۷ مربوط به اوراقی است که دی‌ماه سال ۱۳۹۷ منتشرشده است.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند . که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیردر راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

بورس در شیراز

خرید اوراق مسکن به چه روش هایی انجام می شود؟

همواره دو راه برای دریافت تسهیلات مسکن وجود دارد. سپرده‌گذاری در بانک یا خرید اوراق تسهیلات مسکن که در بورس با نماد “تسه” خرید و فروش می‌شود.

سپرده‌گذاری به چندین روش امکان‌پذیر است:
  • افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز مسکن یکم با سپرده‌گذاری ۶ تا ۴۰ میلیون تومان، بازپرداخت ۱۲ ساله و سود ۸ درصد.
  • افتتاح حساب صندوق پس‌انداز جوانان با حداقل مبلغ واریز ۵۰۰ هزار ریال سالانه. بازپرداخت ۲۰ ساله و سود ۹ درصد.
  • افتتاح صندوق پس‌انداز مسکن در طرح وام ۱۲ میلیونی با حداقل سپرده ۲۴ میلیون، بازپرداخت ۱۲ ساله و سود ۱۱ درصد
  • افتتاح صندوق پس‌انداز مسکن در طرح وام ۲۰ میلیونی با حداقل سپرده ۲ تا ۱۰ میلیونی (یک تا ۳٫۵ ساله)، بازپرداخت ۱۲ ساله، سود ۱۱ درصد

مزیت خرید اوراق مسکن به سپرده‌گذاری چیست؟

خرید اوراق مسکن راه چاره‌ای برای دور زدن سپرده‌گذاری در بانک است. با خرید این اوراق دیگر لازم نیست. از یک سال قبل سپرده‌گذاری کنید. در عوض می‌توانید سراغ اوراق امتیاز تسهیلات مسکن بروید که به اوراق مسکن یا اوراق تسه شناخته می‌شوند. پس از خرید تعداد کافی از اوراق و طی شدن مراحل اداری و قانونی، تقریباً چند روز طول می‌کشد. می‌توانید وام مسکن را دریافت کنید. آن را در اختیار فروشنده ملک بگذارید.

تاریخ انقضای اوراق تسهیلات

مدت اعتبار اوراق تسهیلات مسکن از زمان صدور تا ۲ سال است. اوراق تسه با توجه به زمانی که تا موعد سر رسید آن مانده است .دارای قیمت متفاوتی هست . به همین دلیل برای هرماه آن نماد جداگانه‌ای وجود دارد. در صورتی که مدت اعتبار اوراق تسه به اتمام برسد .سپرده‌گذار از این تسهیلات استفاده نکند، نماد مذکور بسته خواهد شد.  مبالغ به سپرده‌گذار بازگردانده نخواهد شد. لازم است در هنگام خرید به این تاریخ‎ها توجه کنید. چون بعد از پایان انقضای اوراق، از بانک‌ها وامی دریافت نخواهید کرد.

قیمت اوراق مسکن چقدر است؟

قیمت اوراق برحسب عرضه وتقاضا تعیین می‌شود. یعنی هرقدر نسبت عرضه به تقاضا بیشتر باشد. قیمت هم کمتر می‌شود. اگر تقاضا برای خرید اوراق بالا رود قیمت آن‌هم بالاتر می‌رود .بنابراین قیمت اوراق حتی در روز هم ممکن است چند بار تغییر کند. وقتی بازار خوب باشد.  معاملات مسکن رونق داشته باشد . طبیعی است که قیمت اوراق هم افزایش می‎یابد. وقتی‌که رکود بر بازار حاکم شود. قیمت اوراق هم کاهش خواهد یافت. قیمت اوراق بسیار نوسان دارد.  ممکن است در یک روز هم متفاوت باشد. آخرین قیمت اوراق را می‌توانید در بخش اوراق تسهیلات مسکن ببینید.

اوراق مسکن مناسب کدام است؟

در تهیه اوراق مسکن باید به زمانی که قصد استفاده از آن را دارید توجه کنید. تا تعادلی بین مهلت انقضا و قیمت اوراق برقرار کنید. در این مورد حتماً باید با بانک مشورت کرد. چون فاصله زمانی بین خرید اوراق تا دریافت وام ممکن است .تا دو ماه طول بکشد.  باید مراقب بود تا به انقضای اوراق نرسد.

با اوراق مسکن چقدر می‌توان وام گرفت؟

طبق آخرین مصوبه شورای پول اعتبار دی‌ماه ۱۳۹۸، سقف وامی که با خرید اوراق می‌توانید بگیرید .در تهران برای فرد مجرد ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۲۰۰ میلیون تومان است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر برای هر فرد ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۶۰ میلیون تومان برای هر فرد و ۱۲۰ میلیون تومان برای زوجین می‌توانید وام بگیرید. البته در مصوبه جدید اشاره شده که می‌توانید تا سقف ۴۰ میلیون تومان نیز وام جعاله دریافت کنید. درواقع زوجین می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان در تهران وام مسکن دریافت کنند.