درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

چه چیزی معامله گری روزانه را سخت می‌کند؟

انجام معاملات روزانه، تمرین و مهارت عملی زیادی می‌طلبد و عوامل مختلفی وجود دارند، که ممکن است این فرآیند را به چالش بکشانند. اول این‌که شما باید بدانید، در مقابل معامله‌گران (حقوقی و حقیقی) حرفه‌ای قرار دارید؛ که شغل اصلیشان تجارت در بازار سهام است. آن‌ها به بهترین فناوری‌ها دسترسی داشته و با پرنفوذترین افراد فعال در تجارت و اقتصاد، ارتباطات گسترده‌ای دارند. در نتیجه حتی اگر موقتاً شکست بخورند؛ در بلندمدت موفق خواهند شد! اگر شما از رفتار توده جمعیت پیروی کنید؛ بدان معنی است که در راستای موفقیت آن‌ها گام برداشته‌اید! هر چقدر هم که درآمد کم و ناچیزی داشته باشید؛ در صورت نداشتن استراتژی معاملاتی مشخص، ممکن است سرمایه شما توسط این معامله‌گران تصاحب شود. حین انجام معاملات روزانه به یاد داشته باشید، که بابت معاملات در بازار سهام باید مبلغی مالیات بپردازید. در نتیجه باید بهترین موقعیت‌های معاملاتی را برگزینید.

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

نکته هشدار برانگیز این است، که ضررها و هزینه های معاملاتی به راحتی می‌توانند، سود معاملات شما را از بین ببرند. به عنوان یک سرمایه‌گذار حقیقی ممکن است، در معرض تعصبات روانی و عاطفی فراوانی باشید. معامله‌گران حرفه‌ای معمولاً احساسات خود را از معاملاتشان جدا می‌کنند؛ اما زمانی که سرمایه واقعی درگیر معامله باشد، انسان‌ها معمولاً تحت تأثیر احساسات قرار می‌گیرند!

تصمیم‌گیری در مورد جزئیات ورود به معامله!

معامله‌گران روزانه سعی دارند، از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت در دارایی‌هایی نظیر سهام، ارز، قرارداد اختیار معامله و قراردادهای آتی بهره ببرند و معمولاً برای انجام این کار، از بخش عمده‌ای از سرمایه خود با ضریب اهرمی بالا استفاده می‌کنند. به طور کلی معامله‌گران روزانه، سه مؤلفه اساسی را در مورد سهام ارزیابی می‌کنند:

  • قابلیت نقدشوندگی:
    • سرعت و سهولت در انجام سفارشات معاملاتی یک سهم این امکان را به شما می‌دهد؛ تا در بهترین قیمت‌ها به خرید و فروش سهام بپردازید. وجود اختلاف ناچیز میان قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش و … از نمونه مزایای وجود نقدشوندگی بالا است!
  • نوسانات قیمت:
    • این معیار صرفاً میزان تغییرات قیمت روزانه سهام را نشان می‌دهد. در واقع این محدوده قیمتی است، که معامله‌گران در آن به خرید و فروش می‌پردازند. بازه نوسان بزرگ‌تر، می‌تواند پتانسیل کسب سود یا زیان را به همان نسبت بالاتر ببرد. البته توجه داشته باشید، که محدوده نوسان مجاز روزانه در بورس تهران، از منفی تا مثبت ۵ درصد متغیر است.

 

  • حجم معاملات:
    • حجم تراکنشات نشان‌دهنده این است، که در طول یک جلسه معاملاتی (یک روز کاری بازار سهام تهران) چه تعداد برگه سهم در کل بازار و در هر نماد، میان معامله‌گران دادوستد شده است. حجم معاملات سنگین، می‌تواند بیان‌گر تمایل بالای سرمایه‌گذاران نسبت به یک سهم یا فعالیت در کل بازار باشد. در واقع افزایش این مقدار اغلب، نشانه‌ای از وقوع یک اتفاق خاص در سهم، نظیر کاهش یا افزایش قیمت است.

هنگامی که متوجه شدید به دنبال چه سهامی برای سرمایه‌گذاری هستید؛ باید زمان ورود به معامله را مشخص کنید. در اینجا می‌خواهیم، سه مورد از ابزار تأثیرگذار در این زمینه را به طور خلاصه مرور کنیم:

  • سرویس‌های خبری زنده:
    • مسلماً اخبار می‌توانند، موجب ایجاد نوسان در قیمت سهام شوند. بنابراین بسیار با اهمیت است، که به سرویس‌های خبری پوشش لحظه‌ای و مستقیم آخرین وقایع اقتصادی مرتبط با بورس، دسترسی داشته و این اخبار را به دقت دنبال کنید.
  • کارگزار مناسب:
    • همان‌طور که در ابتدای متن ذکر شد، انتخاب یک شرکت کارگزاری معتبر، که توانایی ارائه سرویس‌های معاملاتی برخط با سرعت بالا و قیمت دقیق را داشته باشد؛ یکی از ملزومات معامله‌گری موفق در بازار سهام است.
  • نمودارهای شمعی ژاپنی:
    • تحلیل تکنیکال بر اساس نمودارهای شمعی، یک خروجی واضح بر اساس فعل و انفعالات قیمت به شما ارائه می‌کند، که استفاده از این ابزار تحلیلی، در میان معامله‌گران روزانه بسیار مرسوم بوده و در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن‌ها ارائه خواهیم نمود.

قوانین ورود به معامله

پس از بررسی موارد فوق زمان آن فرا می‌رسد، که شرایط ورود به معامله را مشخص و مکتوب نمایید. به طور مثال، عبارت “خرید در طول روند صعودی” به اندازه کافی واضح نیست. قوانین معاملاتی ما باید دقیق و قابل آزمایش باشند؛ چیزی شبیه به توضیحات زیر:

«هنگامی که قیمت خط روند بالای مثلث را شکست، وارد موقعیت معاملاتی خرید می‌شویم، که این مثلث باید در نمودار دو دقیقه‌ای طی دو ساعت ابتدایی شروع معاملات بازار و پیش از وقوع روند صعودی تشکیل شده باشد (حداقل قبل از تشکیل یک قله و دره بالاتر در نمودار، مثلث شکل گرفته است).» زمانی که شما قواعد خاصی برای ورود به معاملات تعیین کنید، توانایی بررسی تعداد بیشتری سهم را در طول روز خواهید داشت (البته با فرض اینکه هر روز بخواهید معامله کنید). در چنین شرایطی، شما یک نقطه ورود بالقوه در استراتژی خود دارید. حال باید نحوه خروج از معاملات را تعیین نمایید.

شرایط خروج از بازار

روش‌های زیادی برای خروج از یک موقعیت معاملاتی برنده وجود دارد. حد ضررمتحرک و اهداف (حد) سود، مهم‌ترین روش‌های خروج از معاملات هستند، که استفاده از روش حد سود، در میان معامله‌گران رواج بیشتری دارد. تعیین هدف سود، به معنی خروج از معامله در نقطه‌ای از پیش تعیین شده می‌باشد. در ادامه برخی از استراتژی‌های تعیین هدف معاملات را به صورت مختصر معرفی خواهیم نمود.

اسکالپ

اسکالپ یا نوسان گیری یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی است. نوسان‌گیران پس از گذشت مدت کوتاهی از ورود به معامله، سهام خود را به فروش می‌رسانند. هدف قیمتی می‌تواند هر نقطه‌ای از نمودار باشد، که صرفاً به شما نشان دهد در آن معامله سود کرده‌اید! نوع دیگری از این استراتژی، معامله برخلاف روند است؛ که معمولاً پس از نوسانات شدید قیمتی، معامله‌گر بالعکس روند بازار وارد معامله می‌شود. این روش بر سه اصل استوار است:

  • قیمت در منطقه اشباع خرید قرار دارد.
  • خریداران اولیه آماده برداشت سود و خروج از معامله هستند.
  • سهام‌داران فعلی ممکن است ترسیده باشند.

اگرچه این روش ریسک بسیار بالایی دارد، اما می‌تواند سود قابل توجهی را نصیب معامله‌گران کند! هدف قیمتی این استراتژی معاملاتی، نقطه ورود به بازار معامله‌گران دنبال‌کننده روند است. مثلاً طی یک روند صعودی، در ناحیه احتمالی پایان روند اصلاحی که خریداران جدید اقدام به ورود می‌کنند؛ معامله‌گران خلاف روند اقدام به شناسایی سود و خروج از بازار می‌نمایند.

پیوت (نقاط چرخش) روزانه

نقاط پیوت در نمودار، یکی از پرکاربردترین روش‌های نوسان‌گیری در بازار سهام است. معامله‌گران روزانه همواره در تلاشند، تا در کمترین قیمت روز وارد معامله شده و در سقف قیمت روز معاملاتی، سهام خود را به فروش برسانند. تعیین اهداف معاملاتی با استفاده از نقاط پیوت بسیار ساده است. در واقع بهترین حد سود برای معاملات شما، نقطه چرخش احتمالی پیش‌ رو است!

مومنتوم (تمایلات حرکتی) بازار

معامله‌گران مومنتوم معمولاً در زمان انتشار اخبار یا در خلال روندهای قوی با حجم معاملات سنگین، وارد معامله می‌شوند. افرادی که بر اساس اخبار دادوستد می‌کنند، پس از انتشار خبر اقدام به ورود نموده و تا زمانی که نشانه‌های بازگشت قیمت در بازار مشاهده نشود، با روند همراهی می‌کنند. اما ناحیه خروج سرمایه‌گذارانی که در بورس موج‌سواری می‌کنند؛ زمانی است که شیب روند و حجم معاملات کاهش می‌یابند. در واقع کاهش حجم معاملات شاید، نشانه‌ای از دیدگاه منفی فعالان بازار نسبت به یک سهم باشد. در پایان این بخش لازم به ذکر است، که همیشه نسبت پاداش به ریسک معاملات خود را به گونه‌ای تنظیم کنید؛ که سود معاملات برنده بیش از زیان معاملات بازنده باشد، یعنی حد سود نسبت به حد زیان فاصله بیشتری از نقطه ورود داشته باشد. هم‌چنین اگر به سودهایتان اجازه پیش‌روی دهید، قطعاً بازدهی معاملاتی بسیار عالی خواهید داشت. به عنوان نکته پایانی این بخش مجدداً تاکید می‌کنیم، که مؤلفه‌های ورود و خروج از معاملات باید دقیق، تکرارپذیر و قابل ‌آزمایش باشند.