درخواست مشاوره تماس

جشنواره

خط روند

خط روند چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست .یک ابزار ترسیمی نموداری دینامیک است .که از اتصال نقاط چرخش قیمت در نمودار رسم شده . در تحلیل تکنیکال از آن برای تشخیص نقاط احتمالی واکنش بازار استفاده می‌کنند. این خطوط بر اساس شرایط بازار و نمودار می‌توانند .خاصیت حمایتی یا مقاومتی داشته باشند.خط روند درواقع، حمایت یا مقاومت به صورت افقی مورب است. این روش در تشخیص نقاط مهم عرضه وتقاضا که می‌توانند عامل تغییر مسیر بازار و شکل‌گیری روند جدید باشند. برای معامله گران نقش حیاتی ایفا می‌کند. تصویر زیر را مشاهده کنید.

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش  بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند.پس تا پایان با ما همراه باشید.

خط روند

دوره زمانی نمودار

خطوط روند ترسیم شده .در دوره‌های زمانی بالاتر معمولاً قدرت بیشتری دارند. از این رو بهتر است .که همیشه از نمودارهای طولانی مدت (مثلاً نمودار هفتگی) تحلیل خود را شروع کرده.  به‌صورت پله‌ای دوره زمانی نمودار را کاهش دهید. همیشه خط روندی را بیابید که بیشترین تعداد برخورد را داشته. ضمن این برخوردها، از بدنه شمع‌های قیمتی نیز عبور نکرده باشد. همواره از ترسیم خط روندی که از بدنه شمع‌های قیمتی عبور کرده باشد، بپرهیزید. زیرا این‌گونه موارد فاقد هرگونه ارزش تحلیلی خواهند بود.

نمودار روزانه :

بسیاری از معامله گران معتقدند، نمودار روزانه بهترین دوره زمانی ممکن برای تحلیل روند بازار است. زیرا ماهیت زمانی آن، بلند یا کوتاه مدت محض نمی‌باشد.  بر این اساس می‌توان دوره زمانی معقولی را به همراه جزئیات مهم آن، مشاهده و تحلیل نمود. همچنین زمان طی شده بین نقاط اولیه تشکیل خط روند (حداقل دونقطه) مهم است.  هر چه بازار طی دوره طولانی‌تری به آن واکنش دهد .مسلماً اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

دوره زمانی نمودار ها:

در مورد دوره زمانی نمودار، نکته‌ای بسیار با اهمیت وجود دارد. بهتر است معامله گران به منظور افزایش اعتبار تحلیل‌ها و معاملات کم ریسک تر، از تکنیک تحلیل چند زمانی استفاده نمایند. بطور مثال برای معامله بر اساس یک خط روند صعودی در نمودار هفتگی، بهتر است .در مواقع اصلاحی یا بر اساس خطوط روند هم‌پوشان در نمودار روزانه، معامله کنید.

شمع‌های قیمتی و خطوط روند

یکی از مهمترین سوالاتی که هنگام ترسیم برای معامله گران پیش می‌آید. این است که باید بر اساس کدام ناحیه (قیمت باز و بسته شدن یا بیشترین و کمترین) .از شمع‌های قیمتی، خط روند مد نظرشان را رسم کنند! .پاسخ این سوال به شرایط نمودار و دیدگاه تحلیل‌گر بستگی دارد. بطور کلی خط روندی که کاملاً منطبق بر نقاط بالا و پایین یا باز و بسته شدن شمع‌های قیمتی باشد. در مواقع نادر شکل می‌گیرد.

نکته :

به عبارت ساده‌تر، قاعده خاص و تثبیت شده‌ای در این زمینه وجود ندارد . هر فرد می‌تواند طبق دیدگاه و تجربیات شخصی خود از آن‌ها استفاده کند. در این زمینه معامله گران فقط باید بر عدم تقاطع خط و بدنه شمع‌های قیمتی تمرکز کنند.

خط روند تنظیم شده!

این موضوع شاید بزرگترین مشکل افراد حین رسم خوط روند باشد.  اصطلاحاً تنظیم اجباری منحنی نامیده می‌شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد .که فرد، از روی تعصب نسبت به شرایط نمودار به درستی یک ناحیه ایمان آورده . بر اساس تصورات ذهنی غلط، شروع به رسم و تنظیم خطوط می‌نماید. مهمترین نکته در ترسیم خطوط و سطوح حمایت ومقاومت این است .که همواره بهترین نقاط بازگشت در نمودار، واضح‌ترین آن‌ها هستند.

نحوه معامله با استفاده از خطوط روند

بطور کلی برای معامله بر اساس این ابزار تحلیل فنی دو روش عمده وجود دارد. حالت اول زمانی است که قیمت روند مشخصی را طی کرده.  این خطوط نقش حمایتی یا مقاومتی مطلق دارند. که در این مواقع معامله گران عموماً با توجه به روند جاری بازار، هنگام لمس خط روند حمایتی توسط قیمت، وارد موقعیت خرید شده . در حالت معکوس به عنوان فرصتی برای خروج از معامله (بازارهای یکطرفه مثل سهام تهران) استفاده می‌کنند.

حالت دوم :

حالت دوم زمانی است که توسط شمع‌های قیمتی شکسته شوند.  قیمت بالاتر یا پایین‌تر از آن‌ها بسته شود. که در این صورت خط روند خاصیت معکوس پیدا کرده.  اصطلاحاً تبدیل سطوح اتفاق می‌افتد. بطور مثال خط روند نزولی که نقش مقاومت داشته.  پس از شکست به یک خط حمایتی تبدیل می‌شود.  اکثر معامله گران منتظر می‌مانند. تا قیمت به خط روند بازگردد. و در آنجا وارد یک معامله کم ریسک می‌شوند.