درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر
رکود اقتصادی:

رکود اقتصادی را می‌توان یک وقفه در عملکرد طبیعی بازارهای مالی دانست، تحولات در اقتصاد کلان کشور از یک سو و تحولات جاری در بازار سرمایه تغییراتی را به دنبال دارد که نیازمند مدیریت شرایط خاص است.

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

رکود اقتصادی چیست؟

رکود اقتصادی یعنی ” اضافه تولید” پر شدن بازار از کالاهایی که خریدار و مشتری ندارد.نبودن مشتری و فراوانی کالا باعث کاهش تولید و به دنبال آن توقف و تعطیلی شرکت‌ها، کارخانه‌ها و بیکاری کارگران است و از کار بازماندن سیستم اعتباری سرمایه‌داری. به دنبال رکود اقتصادی بدهکار توان پرداخت بدهی را ندارد و سهام شرکت‌ها در بازار تنزل می‌یابد و مؤسسات سرمایه‌گذاری ورشکست می‌شوند. به عبارتی رکود اقتصادی در چرخه اقتصاد دوره‌ای است که اقتصاد حالت انقباضی دارد، رشد اقتصادی منفی است و یک دورۀ سه‌ماهه پی‌درپی است.

تعریف کلی:

تعریف کلی از رکود اقتصادی پایین آمدن قابل توجه فعالیت اقتصادی در چند ماه است و تعریف بهتر از آن، رکود فصلی یا رکود اساسی و دائمی است که شامل اقتصاد کلان کشور در هر حالت است.

رکود چگونه به وجود می‌آید؟

اقتصاددان برجسته بریتانیا بر این باور بود که انسان تمایل بیشتری برای پس‌انداز نسبت به سرمایه گذاری دارد. همین امر علت پایین آمدن سطح تقاضا در جامعه است.
یکی از مؤلفه های اساسی رکود اقتصادی کم بودن تقاضا نسبت به عرضه است، هنگامی‌که تقاضای یک کالا کاهش یابد تولیدکننده برای جلوگیری از ضرر تولید را کم می‌کند.

تفاوت کسادی و رکود اقتصادی

کسادی اقتصادی سیر نزولی رشد اقتصادی در چند دورۀ سه‌ماهه است و رکود اقتصادی زمان بیشتری است. توقف رکود یعنی رشد اقتصاد برای مدتی آهسته و منفی باشد. کسادی رکود و توقف رکود را بحران مالی نمی‌دانند؛ زیرا علاوه بر بازار مالی سایر بازارها تحت تأثیر قرار می‌گیرند. کارشناسان اعتقاددارند این موارد تحت تاثیر بحران مالی شکل گرفته است.

معیار رکود اقتصادی

صندوق بین‌المللی پول، رشد کمتر از سه درصد را به‌عنوان معیار می‌شناخت اما اخیرا کاهش تولید داخلی را شاخص مهم رکود اقتصادی می‌دانند و آن را کنار نرخ جهانی بیکاری، تجارت، تولید صنعتی و تقاضای نفت بررسی می‌کند.

مشکلات تأثیر گذار اقتصاد ایران بر رکود اقتصادی

  • مدیریت: در بخش نرم افزاری باوجود افزایش درآمد به علت ضعف مدیریت به‌خوبی از آن بهره‌برداری نمی‌شود باوجود منابع غنی طبیعی و نیروی انسانی ماهر و کارآمد سود مدیریت مانع برخورد صحیح این قسمت می‌شود.
  • سیاست مالی: نامناسب بودن سیاست مالی با اقتصاد ایران یکی از عوامل دیگر بیماری اقتصادی فعلی است.
    ساختار تسهیلات بانکی اشکال دارد به‌جای تشویق تولید، مشوق بخش بازرگانی و تجاری است؛ و سود تسهیلات اعطایی بالاتر از توان اقتصادی کشور است.
  • کاهش رشد حقیقی فعالیت‌های اقتصادی

رابطه رکود اقتصادی و بازار سرمایه

در بازار بورس ریزش شاخص‌ها و قیمت‌ها نشان از رکود اقتصادی کشور دارد که تولید و سودآوری بسیاری از شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بین رکود اقتصادی و کیفیت سود رابطۀ معناداری وجود دارد، افزایش رکود اقتصادی موجب کاهش کیفیت سود می‌شود.

پیشنهادهای کاربردی برای سرمایه گذاری در دوران رکود اقتصادی

  1. مدیران در دوره رکود اقتصادی رفتاری محافظه‌کارانه‌ای در گزارشات مالی ارائه می‌دهند، با توجه به تأثیرپذیری بازار از پیش‌بینی سود توسط مدیران، پیشنهاد به سرمایه‌گذاران بازار سرمایه این است که در هنگام تحلیل بنیادی سهام فقط به عدد سود خالص اکتفا نکنند و از کیفیت اطلاعات گزارش‌شده که درصد بالایی دارد مطمئن شوند.
  2. با توجه به شرایط رکود اقتصادی ملی برخی از شرکت‌های فعال بورس اوراق بهادار تهران از مدل ورشکستگی در مرحلۀ بحران مالی بهره می‌برند که باید سرمایه‌گذاران به این مورد توجه کنند.

راهکارهای خروج از رکود اقتصادی

  1. تقویت پول ملی: تقویت پول ملی در کوتاه مدت موجب می‌شود تولید ملی رشد فراوانی پیدا کند و از رکود خارج گردد. در میان مدت و بلند مدت رشد سرمایه‌گذاری، تأمین اشتغال، بازسازی قدرت خرید مردم و … را اصلاح می‌کند.
  2. رشد تولید:
  3. با افزایش تولید و صادرات آن ارز به مملکت وارد می‌شود، عرضه ارز در داخل کشور باعث کاهش قیمت ارز و تقویت پول ملی می‌شود.
  4. اعمال سیاست پولی و مالی:
  5. در شرایط رکود اقتصادی، دولت با اعمال سیاست پولی و مالی می‌تواند باعث تحریک تقاضا در جامعه می‌شود.
  6. وجود فساد مالی:
  7.  نبودن یک قانون صحیح و عدم نظارت و رسیدگی به کار سازمان‌ها می‌تواند یکی دیگر از عوامل دراین‌باره باشد. سرمایه‌های دولت و جامعه در دست عده‌ای سودجو قرار می‌گیرد و باعث هدر نرفتن نیمی از سرمایه می‌شود. به همین خاطر دولت باید با این مشکل برخورد کند و با به وجود آوردن انضباط مالی و پولی اقتصاد کشور را از خطر جدی رکود نجات دهد.
  8. تقویت سیستم مدیریت اقتصادی: به‌کارگیری مدیران لایق می‌تواند روند مثبت در اقتصاد کشور داشته باشد.
  9. اصلاح قوانین صادرات و واردات:
  10. می‌توان با صلاح قوانین صادرات و واردات بخش خصوصی را محدود کرده و باید دست بخش دولتی را کوتاه کرد.
  11. ترغیب به سرمایه گذاری در بازار سرمایه: با آموزش سیستمی یکپارچه و صحیح، و همچنین تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به مردم می توان مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار کرد. در نتیجه با شرکت اکثریت مردم در سرمایه گزاری بازار سرمایه می‌توان اقتصاد کشور را از حالت بحرانی رکود اقتصادی نجات داد.