درخواست مشاوره تماس

جشنواره

وارن بافت، پیرمردی امریکایی متولد ۱۹۳۰ در اوماها که لقب «پیشگوی اوماها» را یدک می‌کشد، فردی که جزو ثروتمندترین افراد جهان است. نام او را دائما در لیست پولدارترین افراد جهان می‌بینیم. چیزی که وارن بافت را به اینجا رسانده هوش سرشار او در سرمایه گذاری است. این‌طور به شما بگویم که وارن بافت از موفق‌ترین سرمایه گذاران دنیاست. طبق آخرین آمار تا پایان سال ۲۰۱۹ او با داشتن حدودا ۸۹ میلیارد دلار ثروت خالص، در حال حاضر چهارمین مرد ثروتمند دنیاست.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

فعالیت­‌ها و مسیرکاری وارن بافت

وارن بافت (Warren Buffet) از دوران نوجوانی به دنیای کسب‌وکار ، پول و سرمایه گذاری علاقه نشان داد. او از همان ابتدای دوران نوجوانی‌اش، مشغول انجام کارهای مختلف شد؛ از فروش آدامس تا جمع‌کردن بطری‌های خالی نوشابه و پخش کردن روزنامه‌های مختلف در سطح شهر…

او حتی در مغازه میوه‌فروشی پدربزرگش نیز کارکرده است، او درحالی‌که هنوز دانشجو و مشغول تحصیل بود، درآمد خوبی از پخش روزنامه و انجام کارهای مختلف داشت. از اولین سرمایه گذاری های وارن بافت، خرید یک بازی پین بال و قراردادن آن در یک آرایشگاه نزدیک دانشگاه اش بود. وارن بافت فقط پس از یک ماه، تعداد دستگاه‌های بازی را به ۳ عدد در ۳ آرایشگاه مختلف افزایش داد.

وارن بافت اولین سرمایه گذاری اش در بازار بورس را در سن ۱۱ سالگی با خرید سهام شرکت پدرش انجام داد. در سن ۱۵ سالگی درآمدی حدود ۱۷۵ دلار فقط از سیستم پخش روزنامه داشت. او قبل از ۲۰ سالگی‌اش، توانست به کمک نبوغ و هوش مالی که داشت بیش از ۹۰ هزار دلار پس‌انداز داشته باشد؛ اما جالب است بدانید این نابغه دنیای سرمایه گذاری درخواست تحصیل در دانشگاه هاروارد را برای مسئولین این دانشگاه ارسال کرد، اما آن‌ها او را فاقد صلاحیت لازم دانستند و درخواست او را رد کردند!

پدر وارن بافت علاقه زیادی داشت تا وارن برای ادامه تحصیل به دانشکده علوم اداری و بازرگانی برود، اما وارن دو سال به دانشگاه نرفت او معتقد بود بیشتر از استادها می‌داند. زمانی که پدرش در مبارزات مجلس شکست خورد وارن به خانه‌شان در اوماها برگشت و برای ادامه‌ی تحصیل به دانشگاه نبراسکا رفت و بااینکه تمام‌وقت کار می‌کرد درمدت سه سال موفق شد فارغ‌التحصیل شود.

زندگی شخصی وارن بافت – Warren Buffet

وارن بافت در سال ۱۹۵۲ باخانم سوزان تامپسون آشنا شد و باهم ازدواج کردند. وارن علی‌رغم داشتن ثروت زیاد، به داشتن زندگی ساده و رفتار فروتنانه مشهور است. بافت هنوز در خانه‌ای زندگی می‌کند که در اوماها خریداری کرده است. این سرمایه گذار مشهور به صرفه‌جویی معروف است؛ اما در سال ۱۹۸۹ میلادی یک جت شخصی را به مبلغ ۶.۷ میلیون دلار خریداری کرد. این اقدام او برخلاف عقاید انتقادی‌اش مبنی بر خرج‌های بیهوده بود.

شایعه‌ای که در رابطه با وارن بافت وجود دارد این است که او تلفن همراه ندارد و از کامپیوتر و لپ‌تاپ هم استفاده نمی‌کند. او یک اتومبیل کادیلاک دارد و روز خود را معمولاً با خواندن روزنامه شروع می‌کند.

تأسیس شرکت برکشایر هاتاوی توسط وارن بافت

وارن بافت (Warren Buffet)تمامی شرکت های خود را در یک شرکت منسوجات به نام برکشایر هاتاوی تلفیق کرد. در سال ۱۹۶۶ شرکای بافت، سهام برکشایر هاتاوی را به ارزش هر سهم ۱۴ دلار خریدند. او در سال ۱۹۶۷ برای برکشایر هاتاوی یک فروشگاه خرده‌فروشی خصوصی خرید و ریاست هیات مدیره آن را نیز بر عهده گرفت. برکشایر در سال ۱۹۶۷ به ازای هر سهم، ۱۰ سنت سود کرد.

وارن بافت در سال ۱۹۷۰ برای اولین بار رئیس برکشایر هاتاوی شد. بعد از چندین سرمایه گذاری دارایی خالص او افزایش پیدا کرد. در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ ارزش هر سهم برکشایر، از ۲۰ دلار به ۹۵ دلار رسید. در طول این دوره وارن بافت که صاحب ۲۹ درصد از سهام برکشایر بود، توانست ۱۴ درصد دیگر از سهام شرکت را بخرد و سهام او و همسرش که ۳ درصد از سهام را داشت به ۴۶ درصد رسید.

وارن بافت در سال ۲۰۱۲ به سرطان مرحله‌ی یک پروستات مبتلا شد و با گذراندن دوره‌ی ۴۴ روزه شیمی‌درمانی آن را درمان کرد. میلیاردر آمریکایی در حال حاضر ثروتی بیش از ۸۰ میلیارد دلار دارد.

۴ نکته مهم در سرمایه گذاری های وارن بافت – Warren Buffet

  1. قیمت سهام را در بازار دنبال نکنیم و به‌جای پیش‌بینی تغییرات بازار بر روی تک‌تک شرکت ها و ارزش آن‌ها کارکنیم.
  2. در مورد خرید سهام همان‌قدر وسواس داشته باشیم که در مورد کسب و کار خودداریم. در محدوده‌های کاری خود سهم خریده و در مورد سرمایه گذاری خویش دانش کافی داشته باشیم.
  3. پس از انتخاب سهم مناسب باید آن را در شرایط خوب و بد حفظ کنیم. در بلندمدت شرکت های خوب برنده‌اند و شرکت های بد از بازار خارج می‌شوند.
  4. شرکت های خوب را در قیمت‌های پایین بخریم.