درخواست مشاوره تماس

جشنواره

تحلیل تکنیکال و بنیادی بورس چیست؟

طرفداران روش تحلیل تکنیکال همچنین اعتقاد دارند تاریخ تکرار می‌شود و روند گذشته قیمت سهم را می‌توان به آینده هم تعمیم داد. برای مثال اگر قیمت سهام شرکت الف در گذشته روند صعودی داشته است، به‌احتمال بسیار زیاد در آینده هم روند کلی قیمت سهام این شرکت صعودی خواهد بود و اگر روند قیمت سهام این شرکت در گذشته نزولی بوده، در آینده هم به‌احتمال بسیار زیاد این‌چنین خواهد بود. مگر آنکه اتفاق خاصی رخ داده و این پیش‌بینی را تغییر دهند.

تحلیل تکنیکال بر 3 اصل استوار است

 همه عوامل در قیمت سهم لحاظ شده است؛

✔ روند گذشته قیمت سهم را می‌توان به آینده تعمیم داد؛

 تاریخ تکرار می‌شود.

با این توضیحات، آیا روش تحلیل بنیادی برای تجزیه‌وتحلیل قیمت سهام مناسب‌تر است یا روش تحلیل تکنیکال؟ یعنی یک سرمایه‌گذار علاوه بر آنکه روندهای گذشته قیمت سهام را بررسی و تحلیل می‌کند، باید صرفاً به نتایج حاصل از این تحلیل اکتفا نکرده و به‌صورت مستمر، عوامل سه‌گانه اثرگذار بر قیمت سهام یعنی عوامل محیطی، عوامل مرتبط با صنعت و عوامل درونی و آثار ناشی از تغییر این عوامل بر قیمت سهم را موردبررسی قرار دهد. زیرا ممکن است سهمی که روند قیمت آن در گذشته همواره صعودی بوده است، براثر تغییر در برخی از عوامل، از وضعیت رشد مستمر خارج شده و حتی به یک سهم زیانده تبدیل شود. همچنین ممکن است تغییر در یک یا چند عامل، سهام یک شرکت را از وضعیت نزولی خارج کرده و در مسیر رشد قرار دهد. بنابراین همان‌طور که بارها تأکید کردیم، «هیچ‌گاه سبد سرمایه‌گذاری خود را به حال خود رها نکنید. همواره وضعیت تک‌تک سهام خود را زیر نظر داشته و متناسب با تغییر در عوامل سه‌گانه اثرگذار بر قیمت سهم، ترکیب سبد سهام خود را به‌روز کنید. درعین‌حال، نگاه بلندمدت داشته باشید و از تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده و هیجانی در خریدوفروش سهام خودداری کنید.»

عواملی که تحلیلگر فاندامنتال یا بنیاد بازار را بررسی میکند؟

در مقابل تحلیل‌گر فاندامنتال همواره به علت‌ها و دلایل تغییر قیمت می‌پردازد.

بیشتر معامله‌گران خود را در یکی از دو دسته تحلیل‌گران فاندامنتال و یا تکنیکال طبقه‌بندی می‌کنند.

در حقیقت این دو دسته نقاط مشترک زیادی دارند.

خیلی از تحلیل‌گران فاندامنتال سعی دارند مقدماتی از تکنیکال را فرابگیرند.

و همین طور بسیاری از تحلیل‌گران تکنیکی نیز تلاش می‌کنند حداقل اطلاعاتی از مسائل فاندامنتال داشته باشند.

مشکل اصلی اینجاست. که خیلی از اوقات علت‌ها و نمودارها با یکدیگر درگیر هستند.

تشخیص تحلیلگر بنیادی چگونه است؟

در بیشتر مواقع در ابتدای حرکت‌های مهم بازار، یک تحلیل گر فاندامنتال نمی تواند تعریف درستی برای تغییرات بازار ارایه دهد.

در چنین لحظات بحرانی است .که هر دو تحلیل‌گر تفاوت‌های زیادی را در برداشت‌هایشان .و روند قیمت مشاهده می‌کنند و اغلب نیز همزمان با هم دلیل تغییرات را درک می‌کنند. ولی گاهاً برای انجام هر گونه عکس العمل خیلی دیر شده است.

این اختلافات ظاهری را شاید بتوان این‌گونه تشریح کرد. که در واقع تغییرات قیمت باعث ایجاد دلایل پایه‌ای جدیدی می‌شود .

دلایل پایه ای؟

یعنی اینکه تغییر قیمت باعث می‌شود تا تحلیل‌گر فاندامنتال و فاکتورهای سنجش او حساس شوند. و در حقیقت بازار دلایل جدیدی برای این تغییرات پیدا کند.

در حالی که دلایل پایه‌ای قبلاً تأثیر خود را بر قیمت گذاشته‌اند. و هم اکنون در بازار وجود دارند .و در واقع قیمت‌ها در حال نشان دادن واکنش به دلایل پایه‌ای جدید هستند.

خیلی از بازارها در گذشته با تغییرات بسیار کم و یا اصلاً هیچ تغییری در فاندامنتال شروع شده است .و به مرور زمان وقتی که تغییرات دیده شده است. روند جدید کاملاً در مسیرش قرار گرفته است.

دوره های آموزشی

مشاوره رایگان

لطفا جهت دریافت ۱۰ دقیقه مشاوره رایگان ، با پر کردن فرم زیر و مشخص کردن زمان مناسب شما جهت تماس ، مشاورین ما را در این امر همراهی کنید.

 

تحلیلگر تکنیکال

تحلیلگر تکنیکال؟

بعد از مدتی تحلیل‌گر تکنیکال با اعتماد به نفس بیشتری تغییرات را در نمودارها درک می‌کند. و می‌خواند. یک تحلیل گر تکنیکال شاید تنها کسی باشد .که در شرایطی که تغییرات بازار با خرد عمومی در تناقض است .احساس آرامش می کند .و حتی از چنین موقعیتی لذت می‌برد. او می‌داند که معامله‌گران بازار به زودی با اطلاعات جدیدی که همان دلایل فاندامنتال جدید می‌باشد .مواجه می‌شوند.

و شاید تنها او باشد که برای تصدیق محاسباتش منتظر چیزی نبوده است. در تأیید تحلیل تکنیکال می‌توان به وضوح دید که اعتقاد یک تحلیل‌گر تکنیکال به تحلیل‌هایش به مراتب بیشتر از یک تحلیل‌گر فاندامنتال می‌باشد.

سرمایه گذاری

شاید بارها شنیده باشیم، که شخصی با سرمایه‌گذارای در بورس توانسته دارایی خود را چند برابر کند .

 همیشه این سوالات برایمان مطرح می‌شود .

 چگونه فرد مذکور توانسته، سهام مناسب را تشخیص دهد؟

چگونه توانسته، در زمان مناسب سرمایه‌گذاری کند؟

چگونه توانسته زمان مناسب خروج از بازار را شناسایی کند؟

مطمئناً شانس یا بخت و اقبال بلند مسبب این سود زیاد نشده است.

و تنها زمانی می توانیم در بازار بورس موفق باشیم که دائماً دانش بورسی خود را ارتقا دهید.

در نهایت تحلیلگر تکنیکال را انتخاب کنیم یا فاندامنتال؟

اگر یک معامله‌گر مجبور باشد یکی از این دو را به عنوان روش کار انتخاب کند منطق می‌گوید که با تحلیل تکنیکال امکان رسیدن به موفقیتش بیشتر است. برای آنکه تحلیل تکنیکال در حقیقت تأثیر عوامل فاندامنتال را بررسی می‌کند و چون همیشه تأثیر فاندامنتال در روی قیمت لحاظ شده، به طور حتم بررسی فاندامنتال کاری غیرضروری است