درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

استلار

استلار یک پلتفرم بلاک چین است .که به منظور تسهیل تراکنش‌های مالی برون مرزی و بانکی طراحی شده است. این پلتفرم به مسائلی مانند وجوه ارسالی، پرداخت‌های همراه و پرداخت‌های خرد می‌پردازد. هدف بزرگ شبکه استلار، ارائه خدمات مالی مقرون به صرفه با سرعتی بالاست.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز به طور مخنصر پاسخ داده شئند. پس تا پایان با ماهمراه باشید.

بورس در شیراز

پروتکل اجماع استلار

شبکه استلار در سال ۲۰۱۴ به عنوان شاخه‌ای از پروتکل ریپل توسط جد مک ‌کالب (Jed McCaleb) و جویس کیم (Joyce Kim) راه‌اندازی شد. با این حال، از آنجایی که استلار برای حل مشکلات مختلفی طراحی شده است، پلتفرم آن در حال حاضر تفاوت زیادی با ریپل دارد. در آغاز کار، کریپتوکارنسی موجود در این شبکه “Stellar” نام گرفته بود؛ اما پس از آن، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه با شبکه استلار، به lumens (XLM) تغییر پیدا کرد.

خلاصه‌ای از ویژگی‌های بلاک چین استلار

  • دارای پایگاه داده باز و غیرمتمرکز است.
  • زمان تائید تراکنش‌ها بین ۳ الی ۵ ثانیه است
  • قادر است هزاران تراکنش را در ثانیه مدیریت کند
  • از پروتکل اجماع استلار استفاده می‌کند
  • توکن استلار “Lumen” نام دارد و با نشانه‌ی اختصاری “XLM” مشخص می‌شود.

دلیل محبوبیت استلار چیست؟

استلار، خدمات گسترده‌ای را که انتظار دارید از یک بانک عادی دریافت کنید ارائه می‌دهد. اما با چند تفاوت اساسی. این تراکنش‌ها در یک شبکه‌ی غیرمتمرکز، با هزینه‌ای بسیار کمتر و سرعت پردازش بالاتر از یک بانک سنتی انجام می‌شوند. این پرداخت‌ها در عرض ۳ الی ۵ ثانیه پردازش می‌شوند، تبادل ارزها در این سیستم نسبتاً ساده و هزینه‌های شبکه ناچیز است. تمام این خدمات با رویکردی متفاوت نسبت به بسیاری از پروژه‌های دیگر رمزنگاری ارائه می‌شوند. استلار قصد دارد با ارائه خدمات مالی کم هزینه به مردم سراسر جهان، با فقر مبارزه کند و پتانسیل‌های فردی را به حداکثر برساند.

ارزش استلار از کجا حاصل می‌شود؟

استلار، مفید و ارزشمند است چراکه یک شبکه تبادل جهانی است که قادر به میزبانی هزاران مبادله بین ارزها و توکن‌ها در ثانیه است. مبادله بین ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات فرایندی زمانبر و پر‌هزینه است که از طریق استلار این مبادلات سریع و ارزان‌تر انجام می‌شوند. XLM دارایی است. که برای پرداخت هزینه‌های تراکنش و نگهداری حساب‌ها در شبکه استلار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچه ارز دیجیتال Lumen مورد پذیرش بیشتری قرار بگیرد .ارزش آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. کمیت بر کمیابی تاثیرگذار است، به همین دلیل قیمت یک Lumen بسیار کم‌تر از قیمت یک بیت کوین است. به سختی می‌توان ارزش Lumen را در آینده مشخص کرد .چراکه این موضوع به شدت با میزان پذیرش گسترده و موفقیت این فناوری مرتبط است.

آیا ارز دیجیتال Lumen امن است؟

استلار، به لحاظ امنیتی سابقه‌ی بسیار خوبی دارد. شبکه استلار، تقریبا هیچ گونه هکی را تاکنون تجربه نکرده است. هزینه‌ بسیار کمی که با انجام هر تراکنش این ارز دیجیتال پرداخت می‌کنید، برای جلوگیری حملات DDoS (نوعی حملات سایبری به سرور) مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که، شرکتی بزرگی مانند IBM هم در پروژه‌های خود از این ارز دیجیتال استفاده می‌کند، قطعاً به اندازه‌ کافی ایمن و مطمئن است.

مزایای استلار

  • سرعت بالای تراکنش‌ها:

استلار، پردازش حدود ۲۰۰۰ تراکنش در هر ثانیه را بر عهده دارد. در نتیجه، هر تراکنش حداکثر ظرف ۵ ثانیه تائید می‌شود. این سرعت چشمگیر باعث ایجاد پیشرفت بزرگی در پرداخت‌های برون مرزی شده است.

  • هزینه تراکنش پایین:

زمان کوتاه انجام تراکنش‌ها و کارایی عملیاتی بالای این ارز دیجیتال به کاهش هزینه آن منجر شده است. هزینه تراکنش این پروتکل بسیار کمتر از پروتکل پرداختی رقابتی مانند ریپل است.

  • بهره‌گیری از عناصر فنی پیشرفته

استلار می‌تواند عناصری مانند قرارداد هوشمند بلاک چین را در کنار ویژگی‌‌هایی چون امضای چندگانه قرار دهد که این ترکیب عملکرد پروتکل پرداخت را به طور کلی افزایش می‌‌دهد.

  • عدم تمرکز استلار
  • مشارکت با نام‌های بزرگی مانند IBM

معایب استلار

  • استلار با رقابت بالایی روبرو است

در نتیجه حفظ قدرت برایش دشوار است. پروتکل پرداخت ریپل بزرگترین رقیب استلار محسوب می‌شود، چراکه هر دوی آنها توسط یک شخص اجرا شده‌اند. به علاوه، موسسات بانکی سنتی نیز در تلاش‌اند تا در پرداخت‌های برون مرزی خود، تنوع ایجاد کنند و دسترسی به جوامع مختلف را حفظ نمایند (پلتفرم SWIFT یکی از این نمونه‌هاست).

  • دارای محدودیت در دسترسی برای انجام تراکنش

شما باید حداقل ۲۰ ارز دیجیتال XLM در کیف  پول خود داشته باشید.این محدودیت در سیستم، می‌تواند برای کاربرانی که قصد ندارند تا این مقدار در ارز استلار سرمایه‌گذاری کنند. مشکل‌ساز باشد.

  • استلار، یک ارز غیرمتمرکز است

در حالی که ریپل یک ارز متمرکز به حساب می‌آید. با اینکه ممکن است بسیاری از کاربران به همین دلیل، استلار را به ریپل ترجیح دهند اما کاربران دیگری نیز مانند بانک‌ها و سایر موسسات مالی، سیستمی متمرکزتر مانند ریپل را ترجیح می‌دهند.