درخواست مشاوره تماس

جشنواره

اندیکاتور

اندیکاتور RSI  چیست؟

 

آیا میدانید اندیکاتور RSI چیست؟ چه کاربرد مهمی دارد. میتواند همراه همیشگی شما در تحلیل هایتان باشد؟ دقیقا در مواقعی که شما در تحلیل های خود از تمامی ابزارهای تحلیلی نا امید شده اید اندیکاتور RSI به یاری شما شتافته و تکلیف شما را در تفکر خرید و یا فروش در بازار بورس مشخص می نماید.

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در  این مقاله   در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر  در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

RSI و اما تعریف اندیکاتور:

 

( اندیکاتور RSIشاخص قدرت نسبی) یکی از پرکاربردترین اندیکاتورها در تحلیل نمودارهای قیمتی در آموزش بورس و بازراهای مالی و بورس میباشد. از دو منطقه (Area) تشکیل شده است. هر منطقه را در زیر یا بالای سطح (Level) مشخصی ازاین اندیکاتور می شناسند.

معمولا به محدوده زیر سطح 30، محدوده اشباع از فروش (Oversold) و به محدوده بالای سطح 70، محدوده اشباع از خرید (Overbought) گفته میشود. چنانچه نمودار RSI در محدوده اشباع از فروش باشد، نشان ازقدرت فروشندگان (Sellers) دارد که با ترس و وحشت درحال فروشند . درصورتیکه نمودار در محدوده اشباع از خرید باشد، از قدرت خریداران (Buyers) خبر میدهد که با حرص و طمع درحال خریدند.

اندیکاتور RSI کاربرد مهم اندیکاتور:

یکی از کاربردهای مهم اندیکاتورRSI، تشخیص واگرایی ها (Divergences) می باشد. خیلی ازاوقات، با تشخیص واگرایی ها در نمودار آن به شما کمک نموده است. تا فریب بازار بورس را نخورده و آنچه که در نمودار قیمت نشان داده نشده و نهفته میباشد. را ازاین طریق متوجه شوید.

صرف نظراز تعریف انواع واگرایی، با واگرایی ها میتوانید از کند و خسته شدن روند فعلی نمودار قیمتی و چرخش جدید درروند بازار بورس و یا میل به ادامه روند و حرکت بازار در مسیر فعلی با استفاده از تضاد و اختلاف حرکتی در بین نمودار قیمتی و نمودار RSI مطلع شوید. بنابراین شما تکلیف خود را با بازار بورس می دانید که آیا در بازار فروشنده هستید یا خریدار؟ آیا تفکر صعودی (خرید) غالب است یا تفکر نزولی (فروش)؟ و یا اگر از قبل خریدار بوده اید هنوز خریدار باشید و سهامداری نمایید یا خیر؟ و یا اگر از قبل فروشنده بوده اید هنوز فروشنده باقی بمانید یاخیر؟ آیا این احتمال وجود دارد که روند صعودی به نزولی و یا بالعکس تبدیل شود و بازارچرخش جدیدی خلاف جهت فعلی خود داشته باشد؟

نکته بسیار مهمی که در واگرایی ها باید به آن توجه داشت . این است که اگر واگرایی ها در مناطق اشباع از خرید و یا فروش اندیکاتورRSI رویت  شد . تشخیص داده شوند. ازاعتبار و اهمیت بیشتری برخوردارند . تایید قوی تری در ورود و یا خروج به شما خواهند داد.

واگرایی چیست ؟

واگرایی در حالت کلی به معنای حرکت قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر می باشد .  نتیجه این امر عموما این است که در هنگام وقوع واگرایی قیمت از ادامه حرکت می ایستد و تغییر جهت می دهد. مشاهده واگرایی در اندیکاتورها به 2 دسته تقسیم میشود .

 واگرایی معمولی  :

واگرایی معمولی به دو دسته واگرایی مثبت و واگرایی منفی تقسیم می شود .

واگرایی معمولی منفی :

 واگرایی معمولی منفی : هنگامی به وجود می آید که قیمت سقف جدیدی رخ می دهد. اما اندیکاتور موفق نمی شود که سقف جدیدی بالاتر از سقف قبلی  تشکیل دهد .

نتیجه گیری:

در نتیجه با تشخیص واگرایی ها  و آموزش بورس  و آموزش نمودار اندیکاتور RSI درمقایسه با اختلاف حرکتی که با نمودار قیمت میتواند داشته باشد. شما را ازسایر ابزارهای تحلیلی بی نیاز نموده . یا درکنارسایرابزارها به شما تایید قوی تری در ورود و یا خروج ارائه می دهد. برخلاف اکثر ابزارهای تحلیلی بورس که ممکن است شما را درتحلیل بازار  بورس ناامید نمایند، نه تنها شما را امیدوار نموده بلکه تکلیف تحلیل را معین نموده . شما را ازسردرگمی بین دو تفکر خرید و یا فروش نجات میدهد. درنتیجه میتوان اندیکاتورRSI  را یک دوست وهمراه واقعی و همیشگی شما در تحلیل بازارهای مالی دانست.