درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

بهترین روش های سرمایه گذاری در ایران کدامند؟ 

اگر بخواهید همین اول کار بدانید که بهترین سرمایه گذاری در ایران برای شما کدام است باید به شما بگوییم که ایران کشوری با منابع فراوان و بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جنبه‌های مختلف است. زیرا این کشور در حال توسعه بوده و زیرساخت‌های آن در اکثر زمینه‌ها تازه شروع به رشد کرده‌اند. از بزرگ‌ترین صنایع موجود در ایران تا بازارهای مالی و ملکی همگی مستعد رشد هستند. ایران احتمالاً از نظر اقتصادی فاصله‌ زیادی با این کشورهای توسعه یافته دارد.

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری در ایران و جهان به چه مفهومی است؟

قبل از انتخاب روش‌ بهترین سرمایه گذاری در ایران لازم است خود سرمایه‌گذاری را تعریف کنیم. سرمایه‌گذاری در واقع مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که فرد روی پول و سرمایه‌ فعلی خود اعمال می‌نماید تا در آینده این سرمایه به میزان بیشتری تبدیل شود. حال این سرمایه‌گذاری می‌تواند برای ۱ سال آینده، ۵ سال آینده، ۱۰ سال آینده و یا حتی ۲۰ سال آینده و بیشتر باشد. اما شناخت فاکتورهای اساسی آن می‌تواند شما را در مسیری درست قرار دهد.

چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

همین که این سؤال به ذهن شما رسیده است نشان از این دارد که اولین قدم‌های انتخاب بهترین سرمایه گذاری در ایران را به‌خوبی بر می‌دارید. واقعاً چرا باید سرمایه‌گذاری کنیم؟ آیا همین حقوق ماهانه و خرید و فروش‌های روزمره کفاف زندگی آینده ما را نخواهد داد؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری امنیت و استقلال مالی است. دنیا پیشرفت کرده است. امروزه این ایده‌ها هستند که در حال پول‌سازی می‌باشند. شما اگر در شغل فعلی خود به جای ۸ ساعت در روز، کل ۲۴ ساعت را هم به فعالیت ادامه دهید، هیچ وقت یک سرمایه‌دار واقعی نخواهید شد.

برای سرمایه گذاری در ایران و جهان باید چه فاکتورهایی را مدنظر قرار داد و چه نکاتی را رعایت کرد؟

برای انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران نیاز به دانستن چه نکاتی داریم؟ چه معیارهایی را برای یک انتخاب ایده آل باید مدنظر قرار دهیم؟ آیا تنها اخبار و شنیده‌ها بری ورود به یک بازار سرمایه‌گذاری برای ما کافی هستند؟ اگر به دور و بر خود نگاه کنید، افراد کمی در حال سرمایه‌گذاری برای آینده‌ مالی خود هستند. از میان همین افراد کم، باز هم درصد پایینی از آن‌ها مسیر درستی را انتخاب نموده‌اند. دلایل این نقطه ضعف‌ها در میان افراد چیست؟ احتمالاً نداشتن اطلاعات کافی و عدم شناخت بازارهای مالی می‌تواند عمده‌ترین دلیل این مسئله باشد. انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران نیازمند رعایت برخی نکات است. در زیر تعدادی از مهم‌ترین این نکات را باهم مرور می‌کنیم.

شما برای شروع یک سرمایه گذاری باید بدانید که:
  • آیا افراد دیگر در بازار مورد نظر شما توانسته‌اند تجارب موفقی داشته باشند؟
  • احتمال موفقیت در آن چقدر است؟
  • احتمال شکست و عدم موفقیت چقدر است؟
  • در صورت موفقیت چه چیزی نصیب شما می‌شود؟ آیا این مقدار کافی است؟
  • در صورت عدم موفقیت چه چیزی از دست می‌دهید؟
  • آیا نسبت ریوارد(reward) به ریسک شما در این مسیر منطقی است؟
  • آیا هر لحظه که اراده کردید می‌توانید سرمایه‌ ‌خود را از آن بیرون بکشید؟
  • نیاز به چه پیش نیازهایی برای حضور در این روش سرمایه‌گذاری دارید؟

عمومی ترین روش‌ های سرمایه‌گذاری در ایران در حال حاضر

وقتی صحبت از انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران به میان می‌آید، همیشه روش‌های عمومی در صدر تجزیه و تحلیل افراد قرار می‌گیرند. در این بند قصد داریم عمومی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران که احتمالا شما نیز با آن‌ها آشنایی دارید را مورد بررسی قرار دهیم. البته قبل از آن ذکر این نکته ضروری است که برخی از افراد بدون داشتن دانش لازم درباره‌ این روش‌های سرمایه‌گذاری اظهارنظرهای غیر کارشناسانه دارند.

۱- خرید ملک

یکی از متداول‌ترین و اولین روش‌های سرمایه‌گذاری در ذهن هر فردی خرید و فروش ملک است. درصد بالایی از افراد بر این باورند که با خرید و فروش ملک هیچگاه ضرر نخواهند کرد. این باور در طولانی‌مدت می‌تواند کاملاً درست باشد. مسلماً خرید ملک یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که حتی می‌تواند برای برخی از افراد بهترین سرمایه‌گذاری در ایران نیز باشد. این بازار از سال‌های بسیار دور چند قدم جلوتر از تورم موجود در کشور حرکت کرده است. از این رو داشتن دید بلندمدت برای ورود به بازار ملک امری ضروری است.

  • بازار ملک همیشه در طولانی‌مدت سوددهی خواهد داشت.
  • نگاه کوتاه‌مدت به این بازار می‌تواند هم باعث زیان شود و هم خواب‌ِ سرمایه‌ شما را به دنبال داشته باشد.
  • میزان نقد شوندگی این بازار تقریباً کم است. به این معنی که اگر قصد فروش ملک خود را داشته باشید، این مسئله تبدیل به یک فرآیند زمان‌بر و حتی چند ماهه خواهد شد. البته اگر درست خرید کرده باشید، راحت هم می‌فروشید.
  • بازار ملک یکی از بازارهای کم ریسک در ایران است؛ به این معنی که ضرر در این بازار خیلی به‌ندرت و در مواقع خاص رخ می‌دهد.
  • بازدهی بازار ملک معمولاً خوب است؛ اما عالی نیست.
  • ورود به این بازار نیاز به سرمایه‌ زیادی دارد.

۲- خرید خانه و اجاره دادن آن

برخی از اقتصاددانان و افراد سرمایه‌گذار معتقدند که خرید خانه برای سکونت اصلاً سرمایه‌گذاری نیست. این عقیده حتی در برخی از سازندگان مشهور ملک در ایران نیز صادق است. بسیاری از سازنده‌ها باوجود اینکه چندین خانه‌ در حال ساخت و آماده دارند، اما خود همچنان مستأجر هستند. خرید ملک و سکونت در آن از دید این افراد یک خواب سرمایه بزرگ محسوب می‌شود؛ اما خرید خانه برای اجاره دادن آن همیشه و از دید همه‌ متخصصان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری ایده‌آل در همه‌ نقاط جهان است. این روش حتی می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران نیز باشد.

مزیت‌های این سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از:
  • تمامی مزیت‌هایی که برای خرید خانه وجود دارد.
  • شما می‌توانید از اجاره یا رهن دادن خانه‌ خود برای سرمایه‌گذاری در سایر بازارها و یا همین بازار استفاده نمایید. در واقع چنین املاکی با خود ارزش‌افزوده به همراه دارند.
  • برخلاف خانه‌ای که در آن سکونت دارید، خانه‌ای که اجاره داده‌اید معمولاً هزینه‌ آن‌چنانی برای شما نخواهد داشت.
۳- خرید سکه، طلا و طلای آب‌شده

 

یک بررسی ساده از بازار سکه، طلا و طلای آب‌شده نشان می‌دهد که این بازار در درازمدت به طور متوسط سود سالانه‌d 25 تا ۳۰ درصدی را برای فعالین در این بازار به ارمغان آورده است. این رقم البته با میزان تورم افزایش نیز می‌یابد. اما قیمت طلا که از اول سال تاکنون ۳۰ درصد افزایش نیافته است و یا در فلان سال اصلاً تغییری نکرده است؛ پس چطور ۳۰ درصد در سال کسب سود از بازار طلا را می‌توانیم متصور شویم؟ بزرگ‌ترین اصل و اساس برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری در هر عرصه‌ای داشتن دید بلندمدت است. به یاد داشته باشید که شما برای گذران زندگی روزمره‌ خود دست به این سرمایه‌گذاری‌ها نزده‌اید.

۴- خرید دلار و ارزهای معتبر

خرید و فروش دلار و سایر ارزهای جهانی هم یکی از روش‌های سرمایه گذرای در ایران است که در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شده است. نکته‌ مهم درباره‌ ورود به بازار دلار و سایر ارزها دقت در تأثیر این بازار در سایر بازارها است. بازار ایران در چند دهه‌ گذشته ثابت کرده است که به شدت متأثر از قیمت ارز و دلار می‌باشد؛ اما تأثیر قیمت ارز در سایر بازارها به صورت دسته جارو عمل می‌نماید. به این صورت که اگر بازار ارز و دلار را دسته جارو در نظر بگیریم، نوسانات سایر بازارهای مرتبط با ارز سر جارو خواهند بود. اگر دسته جارو یک سانتی‌متر حرکت کند، سر جارو ۱۰ سانتی‌متر جابجا خواهد شد.

۵- سرمایه‌گذاری در بورس

برای داشتن یک درک درست از بازار بورس ایران و سرمایه‌گذاری در آن، این بخش را با یک مثال ساده شروع می‌کنیم. شرکت ایران خودرو با نماد خودرو در بازار بورس ایران مشخص شده است. اگر به زمستان سال ۹۷ برگردیم، جایی که بسیاری از کارشناسان معتقد بودن که بازار بورس ایران به روزهای انتهایی و افول خود رسیده است،

نکات مهم ورود به بازار بورس ایران عبارت‌اند از:

  • بازدهی این بازار بسیار بالا است.
  • ریسک در این بازار زیاد است.
  • نقد شوندگی بازار بورس متوسط رو به بالا است.
  • با سرمایه‌ کم هم می‌توان به این بازار ورود کرد. حداقل میزان سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران امروز حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

۶- سرمایه گذاری در اوراق قرضه و اوراق مشارکت

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری معمول در ایران و جهان سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و مشارکت است. این اوراق در همه جای دنیا از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری بوده و  فقط مختص ایران نیست. سرمایه‌گذاری در این اوراق قواعد خاص خود را دارد. اوراق قرضه به اوراقی گفته می‌شود که شخص سرمایه‌گذار به‌نوعی پولی را بابت فعالیت یک شرکت به مدیران آن قرض می‌دهد و در سررسیدی مقرر، اصل پول را به همراه بهره‌ آن دریافت می‌نماید.

اوراق مشارکت نیز به همین ترتیب هستند؛
  • ریسک کمی دارد.
  • بازدهی این بازار پایین است.
  • با سرمایه‌ اندک هم می‌توان به این بازار وارد شد.
  • نقد شوندگی در این بازار کم است.

۷- سرمایه گذاری در ایران رنتر

  • ایرانرنتر چیست؟

بسیاری از افراد جامعه‌ ایران که اتفاقاً تعداد آن‌ها کم هم نیست، برای خریدهای نقدی خود مشکلاتی دارند. خیلی از این افراد کارمند بوده و پس‌انداز بالایی ندارند. از این رو امکان خرید کالاهای گران‌قیمت مانند موبایل، لوازم خانگی و یا هر وسیله‌ دیگری را به صورت نقدی و درجا ندارند. بهترین راهی که در این مواقع به ذهن این افراد خطور می‌نماید، دریافت وام خرید کالا و یا خرید اقساطی آن‌ها است؛ وام‌ها و خریدهایی که با تضمین‌هایی مانند چک، سفته و سایر اسناد تجاری صورت می‌گیرد.

  • نحوه‌ کار ایران رنتر چگونه است؟

اگر با روند کار ایرانرنتر آشنایی پیدا کنید، متوجه خواهید شد که این تکنیک می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران باشد. روند کار ایرانرنتر به این صورت است که این شرکت با فروشگاه‌های اینترنتی مشهور و پربازدید قرارداد همکاری امضا کرده است. در این قرارداد ایرانرنتر برای خریدارانی که امکان خرید نقدی ندارند، شرایط خرید اقساطی را فراهم آورده و از آن‌ها برای خرید اعتباری سندهای تجاری مانند چک و سفته به عنوان ضمانت بازگشت اقساط دریافت می‌نماید. نرخ سودهای تعیین‌شده توسط این شرکت بسته به موارد مختلفی از ۲۰ تا ۳۰ درصد متغیر است.

چرا سرمایه گذاری در ایران رنتر به تازگی رواج یافته است؟

سرمایه‌گذاری در ایرانرنتر و موارد مشابه آن می‌تواند یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران باشد. در این روش سرمایه‌گذار با اختصاص سرمایه‌ خود به ایرانرنتر شرایط را برای خرید اقساطی سایر افراد فراهم نموده و در سود بازپرداخت اقساط آن‌ها شریک می‌شود. این روش سرمایه‌گذاری به تازگی در میان افراد جامعه رواج پیداکرده است. از دلایل این محبوبیت می‌توان به کسب سودهای بیشتر از نرخ‌های بانکی، دریافت سود تضمین‌شده و بدون ریسک و امکان مشارکت با سرمایه‌ کم اشاره نمود.

۸- سرمایه‌گذاری در کسب و کار خودمان

شرایط فعلی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران چگونه است؟

وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران در حال حاضر در شرایط خاصی است؛ اما این‌ها نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم حضور در بازارهای مالی مختلف شود. در همین وضعیت، بسیاری از افراد با سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف  به رشدهای اقتصادی بسیار بزرگی رسیده‌اند.