درخواست مشاوره تماس

جشنواره

شیرازبورس

شیرازبورسزندگی نامه بیل گیتس:

تکنولوژی را می‌توان چهره دیگری از خواسته‌های بشر برای رسیدن به تکامل نامید. این مسیر بی‌انتها، همچون چاهی است که هیچ‌وقت سیراب نمی‌شود. هر اندازه که بشر به فناوری‌های جدید دست پیدا می‌کند، عطشش برای انجام کارهای بیشتری که به واسطه این فرصت در اختیارش قرار گرفته افزایش می‌یابد؛ یعنی هر گشایش و اختراع جدید، زمینه ایجاد اختراع‌های دیگر را فراهم می‌کند. شاید بتوان چنین ماجرایی را یکی از مهم‌ترین دلیل‌های پیشرفت بشر نامید. در این مورد، می‌توان «بیل گیتس» را به عنوان فرد بسیار تشنه‌ای معرفی کرد که با درخواستش برای کامپیوتر‌های شخصی، عطش استفاده از مزیت‌های تکنولوژی را در انسان‌های قرن ۲۱ بیدار کرد. در این مقاله از موسسه کارآفرین آوای مشاهیر، به سراغ این فرد موفق و پرسشگر می‌رویم و تلاش می‌کنیم تا حتی برای چند دقیقه، دنیا را از زاویه نگاه او تماشا کنیم.

غولی که به جرقه مایکروسافت تبدیل شد

آغاز آشنایی بیل با کامپیوتر به دوران نوجوانی او و هنگامی که در دبیرستان درس می‌خواند بازمی‌گرددشروع تحصیل بیل در مدرسه «لیک ساید» باعث شد تا او علاقه‌اش به نرم‌افزار و برنامه‌‌نویسی را پیدا کند. به همین دلیل در سن ۱۳ سالگی، زمانی که هم سن و سالانش مشغول بازی و گاهی درس خواندن بودند با شور و هیجان زیادی، یادگیری زبان برنامه‌نویسی «بیسیک» (BASIC) را آغاز کرد. علاقه بیل گیتس به برنامه‌نویسی با یک اقدام جالب از طرف مدرسه‌اش، سمت و سوی تازه‌ای به خود گرفت.

کامپیوتر دوست داشتنی مدرسه!

این پدیده غول‌پیکر و جدید، خیلی بیشتر از تصور مدیران مدرسه برای بچه‌ها جذاب بود. در حلقه یا بهتر است بگوییم در مغز متفکر این بچه‌های علاقه‌مند به کامپیوتر، بیل گیتس، پل آلن و چند نفر دیگر قرار داشتند. بعدها، بیل به عنوان موسس مایکروسافت و بقیه اعضا به عنوان مدیران و برنامه‌نویس‌های اصلی این شرکت، دوباره دور هم جمع شدند.

تحریم یک ساله کامپیوتر توسط پدر

حضور بیش از حد بیل در مدرسه، پدر و مادرش را بسیار نگران می‌کرد. چون آنها هرگز به آن غول بزرگ به چشم یک انقلاب جهانی نگاه نمی‌کردند و آن را مایه نابودی آینده فرزندشان می‌دانستند. به همین دلیل، بیل گیتس به مدت یک سال اجازه استفاده از کامپیوتر را نداشت. این محرومیت از دیدار کامپیوتر، بیل را به سمت مطالعه کشاند.

بیل حقوق دان و خداحافظی از دانشگاه

زمان گذشت و بیل آماده رفتن به دانشگاه بود. اما به علت اصرار پدرش مجبور شد در رشته‌ای که هیچ ارتباطی به کامپیوتر نداشت مشغول به تحصیل شود.دوره دانشجویی او با انتخاب رشته حقوق در دانشگاه هاروارد آغاز شد. کمی بعد، قدرت علاقه بر عقل چربید و بیل، درس و دانشگاه را رها کرد. البته نداشتن علاقه به رشته حقوق، تنها دلیل این کار نبود. در واقع، دوست دوران دبیرستان او پل آلن توانست با نشان دادن مقاله‌ای که در مورد میکرو کامپیوترها نوشته شده بود، بهترین بهانه را به دست گیتس بدهد.

خوش نیامدن فعالیت‌های تجاری گیتس به مذاق اتحادیه اروپا

بیل گیتس، کارآفرینی تازه‌نفس در زمینه کامپیوترهای خانگی بود. به همین دلیل زیر ذره‌بین مراجع قانون‌گذاری قرار داشت. بیشترین اتهامی که به او نسبت داده می‌شد، تلاش برای ساخت یک تجارت ضد رقابتی بود. بیایید به چند مورد از این اتهام‌ها نگاهی بیندازیم:هنگامی که مایکروسافت در سال ۱۹۹۷ «Internet Explorer» را هم‌زمان با ویندوز به بازار ارائه کرد، به انحصار طلبی متهم شد. با وجود تلاش‌های بسیار، مایکروسافت نتوانست خود را تبرئه

 

بیل گیتس و نویسندگی

سابقه نویسندگی بیل به سال ۱۹۹۵ بازمی‌گردد. در آن هنگام او کتاب «The Road Ahead» را نوشت. این کتاب به مدت ۷ هفته متوالی، رتبه یک پرفروش‌ترین کتاب را در روزنامه نیویورک تایمز از آن خود کرد. او در سال ۱۹۹۹ نیز کتابی را با عنوان «Business @ the Speed of Thought» نوشت که موضوع آن اهمیت و جایگاه کامپیوتر در تجارت بود.

یک پدر با قانون‌های خودش

بیل گیتس در سال ۱۹۹۴ با «ملیندا فرنچ» که یکی از کارمندان مایکروسافت بود ازدواج کرد. آنها دو فرزند دختر و یک فرزند پسر با نام‌های «جنیفر کاترین گیتس» (متولد ۱۹۹۶ میلادی)، «روری جان گیتس» (متولد ۱۹۹۹ میلادی) و «فوب ادل گیتس» (متولد ۲۰۰۲ میلادی) دارند.

 

ناگفته‌هایی جالب در مورد بیل گیتس

همه ما داستان‌ها و ماجراهای منحصربه‌فردی داریم که در نوع خودشان جالب هستند. اما همیشه شنیدن ماجراهای افرادی که آنها را به عنوان انسان‌هایی موفق می‌شناسیم برایمان جالب‌تر است. شاید یکی از ‌علت‌های چنین جذابیتی این باشد که با شنیدن داستان زندگی آنها، می‌توانیم فاصله‌ای که بین خودمان و آنها کشیده‌ایم را کمتر کنیم و به این حقیقت برسیم که آنها هم مثل ما هستند و چیزهایی مثل هوش، نمی‌تواند مانع از تکرار این موفقیت‌ها به دست ما شود. البته وقتی قدم برداشتن را آغاز می‌کنیم، درمی‌یابیم که اگر خودمان را باور کنیم و تمرکزمان را روی دنبال کردن چیزهای مورد علاقه‌مان بگذاریم، می‌توانیم بسیار موفق شویم؛ حتی موفق‌تر از آنها.

در ادامه مقاله، چند مورد از این نکته‌های جالب را در مورد بیل گیتس می‌خوانیم.

 

  • برنامه تندرستی جهانی
  • برنامه گسترش جهانی
  • برنامه‌های مرتبط با ایالات متحده آمریکا

بازنشستگی مرحله به مرحله

گیتس در ژانویه ۲۰۰۰ از سِمَت مدیرعاملی مایکروسافت استعفا داد ولی همچنان به عنوان رییس هیئت مدیره باقی ماند. برای آنکه حضورش معنای خاصی داشته باشد، مقام کارشناس ارشد طراحی نرم‌افزار را برای خودش ایجاد کرد. بیل در ژوئن ۲۰۰۶ اعلام کرد که کار تمام‌وقت خود در مایکروسافت را به کار نیمه‌وقت کاهش خواهد داد تا بتواند در مؤسسه خیریه بیل و ملیندا به طور تمام وقت مشغول به کار ‌شود. او به تدریج مسئولیت‌های خود در مایکروسافت را به سایر همکارانش محول کرد. آخرین روز کاری تمام‌وقت گیتس در مایکروسافت، ۲۷ ژوئن ۲۰۰۸ بود.

یک رویای مشترک

بیل گیتس از آن دست افرادی است که می‌تواند با غرور و بدون هیچ شرمندگی اعلام کند که دنیا با حضور او به جای بهتری تبدیل شده است. فردی که می‌توانست به یک وکیل معمولی یا در بهترین حالت به یک قاضی دادگاه تبدیل شود با دنبال کردن مسیری که قلبش به سمت آن کشیده می‌شد، انقلابی از تکنولوژی و پیشرفت را برای مردم جهان به وجود آورد. علاوه بر این، او به جای ذخیره ثروتش، آن را با مردم جهان به اشتراک گذاشت. او فردی است که از پول استفاده می‌کند، پول را به خدمت می‌گیرد .

خلاصه‌ای از آنچه با هم گفتیم

  • ویلیام هنری بیل گیتس سوم، متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ غول تجارت، بشردوست، سرمایه‌گذار، برنامه‌نویس کامپیوتر و مخترع آمریکایی است.
  • اولین جرقه ایجاد مایکروسافت در دوران نوجوانی بیل زده شد؛ یعنی زمانی که مسئولین مدرسه تصمیم گرفتند یک کامپیوتر «PDP-10» ساخت شرکت «DEC» را به مدت یک سال برای استفاده دانش‌آموزان اجاره کنند.
  • هسته اصلی دانش‌آموزانی که بیشترین استفاده را از آن کامپیوتر می‌کردند، بیل گیتس و دوستانش بودند. بعدها بیل به عنوان بنیان‌گذار و دوستانش به عنوان مدیران و برنامه‌نویسان مایکروسافت، دوباره دور هم جمع شدند.

نظر شما چیست؟

آیا این اعتماد به نفس را خودتان می‌بینید که همچون بیل گیتس به ندای قلبتان گوش دهید و ریسک‌های فراوانی را به جان بخرید؟ نظرتان در مورد اقدام‌های بشردوستانه بیل و بخشیدن تمام ثروتش چیست؟ اگر جای او بودید، چه تصمیمی می‌گرفتید؟من فکر می‌کنم عادلانه است که بگوییم کامپیوترهای شخصی قدرتمندترین ابزاری هستند که ما تاکنون ساخته‌ایم. آن‌ها ابزاری برای ارتباطات و خلاقیت هستند و می‌توانند به وسیله کاربر شکل بگیرند.