درخواست مشاوره تماس

جشنواره

همان‌گونه که در مباحث مطالعاتی اقتصادی برخلاف گذشته، دیگر از انسان اقتصادی (کسی که بدون هرگونه احساساتی در بازار سرمایه فعالیت می‌کند) یاد نمی‌شود و بجای آن اقتصاد رفتاری و بررسی روان‌شناختی معامله گران بیشتر موردتوجه است. ما نیز برای رفتار هوشمندانه هرچه بیشتر در بازار بورس، باید بیشتر به شناخت خود، احساسات و سوگیری های رفتاری معامله گران پرداخته و با پیامدهای آن‌ها آشنا شویم. یکی از این سوگیری ها، سوگیری “تازه گرایی” است.

سوگیری تازه گرایی و نوگرایی

تازه گرایی یا به‌عبارت‌دیگر سوگیری تازه گرایی(Recency bias) عبارت است از “تأثیرپذیری از اتفاقاتی که به‌تازگی رخ‌داده است”. این پدیده و اثراتش در تصمیماتی که فعالین بازارهای مالی می‌گیرند به نحو شایانی دیده می‌شود.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

تازه گرایی باعث می‌شود فعالین بازار بورس، مبنای تصمیم‌گیری و تحلیل خود را کوتاه‌مدت در نظر گرفته و اقدام به معامله کنند که اغلب کاهش سودآوری و یا زیان‌آوری را به دنبال خواهد داشت. این معامله گران اغلب،  را انجام نداده و با این تصور که فقط  برای کوتاه‌مدت راه کسب سود در بازار است، بدون بررسی گذشته سهم و روند سودآوری، فقط با اتکا به یک گزارش و یا یک الگوی قیمتی، اقدام به خرید می‌کنند. معاملات در تایم فریم‌های کوتاه‌مدت و همچنین خرید در روندهای کوتاه‌مدت از اشتباهاتی است که بسیار از معامله گران مرتکب آن می‌شوند.

محرک‌های تصمیم‌گیری در معاملات بازار و کنترل این محرک‌ها رمز سودآوری مستمر در بازار است، معامله گران می‌بایست با شناخت از خود و شخصیت معامله‌گری خود، این محرک‌ها را تحت کنترل خود دربیاورند. بر اساس این کتاب افرادی باشخصیت معامله گری تقلیدگر و یا شتاب‌زده، بیشتر گرفتار پدیده تازه گرایی می‌شوند.

این دسته از افراد با “توهم احاطه بر بازار” و یا با توجیه “تضمین درست بودن تحلیل توسط یک گروه یا یک شخص خاص”، در زمان نامناسب به سرمایه گذاری واردشده و متأسفانه اغلب زیان‌هایی را هم تجربه می‌کنند.

سوگیری تازه گرایی

جمله‌های معروف “تاریخ در بورس تکرار می‌شود” و یا “چارت قیمت یعنی همه‌چیز” هنوز در بین فعالین بازار بورس بسیار پرکاربرد هستند، اما مطالعات اخیر بازار، حاکی از آن است که “بازار، موجودی

چشم‌پوشی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های معامله گری یعنی مدیریت سرمایه نیز در این پدیده به‌وفور دیده می‌شود. پدیده سوگیری تازه گرایی می‌تواند تمایل و کشش به یک سهم و یا صنعت خاص را ایجاد کند. سرمایه گذار بدون توجه به مدیریت درست پرتفوی خود، اقدام به خرید و تخصیص غیر متعادل سرمایه خود به این سهام کرده و ریسک پرتفوی خو را به‌شدت بالا می‌برند.

پدیده سوگیری تازه گرایی در سطوح بالاتر معامله گری نیز دیده می‌شود. در این سطح معامله گر بازارهای سرمایه مبنای سودآوری و عملکرد خود را چند معامله اخیر خود قرار داده و برای ورود به معامله بعدی یا با ریسک متفاوت و یا با میزان سرمایه متفاوت اقدام به خرید می‌کند.

برای مثال اگر فرد ۳ معامله آخر خود را با سود خارج‌شده باشد. معامله بعدی خود را با سرمایه بیشتر و یا با ریسک بیشتر که ناشی از اعتماد‌به‌نفس بیش‌ازاندازه به خود و تحلیل خود است، وارد می‌شود. یا اگر ۳ معامله آخر خود را با زیان خارج‌شده باشد. یا به خاطر ترس و عدم اعتماد‌به‌نفس ، موقعیت مناسب را ازدست‌داده و یا با سرمایه کمتر اقدام به خرید می‌کند. که در هر دو حالت، با تخطی از مدیریت پرتفوی ، ریسک سرمایه گذاری خود را زیادتر کرده است. در حقیقت ترغیب و یا بازدارندگی این پدیده که با عنوان “اثر مثبت و منفی تعصب شتاب‌زدگی” نیز یاد می‌شود، در هر دو حالت منجر به زیان و یا کاهش سود شما می‌شوند.