درخواست مشاوره تماس

جشنواره

– تحلیل جدید روی سهم و تغییر سیو سود:

از دیگر دلایل عدم فروش سهام متضرر از نظر روانشناسی بازار بورس تحلیل جدید روی سهام است. به طوری‌که حد ضرر تعیین شده فعال می‌شود و معامله گر به جای آن‌که سهم را بفروشد، بر روی سهم انجام می‌دهد و می‌گوید سهم به حمایت جدیدی مثلا حمایت سه ماهه رسیده است و در صورت شکست حمایت سهم را می‌فروشم. سهم صعود ناچیزی می‌کند و معامله گر از فروش منصرف شده مجددا سهم ریزش می‌کند و به حمایت جدید دیگری مثلا حمایت شش ماهه می‌رسد و مجددا فرد از فروش صرف نظر می‌کند یه این ترتیب در پروسه ریزش سهم گیر می‌کند.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

بزار ببینیم چی‌ میشه! عدم رعایت حدضرر از نظر روانشناسی معامله گر :

یکی از دلایل دیگری که باعث عدم فروش سهم در زیان می‌شود این است که زمانی در بازار بورس یک میلیون تومان سود می‌کنید و سیو سود انجام می‌دهید. درصد خوشحالی شما کم است؛ ولی در صورتی که یک میلیون تومان ضرر کنید درصد ناراحتی شما خیلی زیاد است. به همین دلیل چون تحمل ضرر را ندارید سهم را نفروخته و نگهداری می‌کنید. پس حد ضرر هم ندارید. روانشناسی معامله گر می ‌‌گوید، در این شرایط خود را دلداری داده اید چون  ضرر شناسایی نشده است و امید به بازگشت سهام دارید. این کار معامله گر ها در روانشناسی بازار بورس اشتباه‌رفتاری یا زیان گریزی  نامیده می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع دانشمندان علم بازاریابی با آزمایش بر روی مغز انسان در هنگام پرداخت پول متوجه شده اند که خون در قسمتی از مغز جمع می‌شود، این بخش از مغز همان قسمتی است که هنگام درد یا ضربه خوردن فعال می شود. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که از دست دادن پول به اندازه یک آسیب جسمی دردناک است.

۶- درگیری با ضمیر نا خودآگاه از نظر روانشناسی معامله و عدم رعایت حد ضرر:

از منظر روانشناسی‌ معامله گر یکی دیگر از دلایل عدم فروش سهم در ضرر سرزنش کردن خود است. زیرا مغز دچار دو گانگی شده و با خود می‌گوید چرا زودتر سهم را نفروختم و می‌توانستم زیان کمتری متحمل شوم. اگر سهم را پایین تر از حد ضرر خود بفروشید و سهم برگردد دچار ناراحتی می‌شوید و اگر سهمی از حدد ضرر خود برگردد و برای لحظاتی مثبت شود و باز هم نفروشید و دوباره سهم منفی شود، به لحاظ روانشناسی بازار مجبورید به اشتباه خود اعتراف کنید. این امر نیز ناراحت کننده است؛ لذا تمام این تفکرات اشتباه که در بازه‌ی زمانی چند ثانیه اتفاق افتاده است، باعث این می‌شود که فرد هیچ‌گونه تصمیمی نگیرد و فقط نظاره گر باشد.

دلایل مختلف دیگری هم شاید وجود داشته باشد که فعلا به این دلایل بسنده کردیم.

 راهکار‌های فروش در زیان از نظر روانشناسی بازار بورس

  1. راهکار اول: مطالعات و تحقیقات نشان داده اند سهامی که خریده شده است؛ چه با و چه با  اگر در زمان مناسب خرید شده باشد قیمت سهم نهایت بین هشت تا ده درصد بیشتر نباید از قیمت خرید کاهش یابد. بنابراین اگر سهمی به هر دلیلی به عنوان مثال ده درصد از قیمت خرید پایین آمد باید سریعا و بدون هیچگونه تعصبی فروخته شود.
  2. راهکار دوم : شب قبل از خرید سهام طرح خرید سهم را یادداشت کنید و حد ضرر و موفقیت سیگنال خود را مشخص کنید. اگر سهم حد ضرر را لمس کرد به هر دلیلی از جمله اقتصادی – سیاسی یا حتی جنگ باید به طرح خود پایبند بوده و آن‌را اجرا کنید.
  3. راهکار سوم : سهمی که در ضرر است را سریعا بفروشید و با تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال یک سهم جدید که وضعیت صعود و رشد دارد آن سهم را شکار کرده و حس بد ضرر کردن در سهم قبلی از بین می‌رود و از رشد سهم جدید لذت می‌برید.
  4. راهکار چهارم : بازار سهام مانند ایستگاه اتوبوس است، شاید شما در سهمی ضرر کردید ولی دلیلی ندارد که طولانی مدت منتظر بمانید بلکه باید آن سهم را رها کنید و منتظر اتوبوس (سهم) بعدی باشید.

نتیجه گیری:

از نظر روانشناسی‌ معامله گر  بسیاری از معامله گران ناموفق در بازار سرمایه، از فروش سهام در شرایط زیان خودداری می‌کنند. و حد ضرر برای خود نمی‌گذارند. دلایل زیادی برای این رفتار وجود دارد که از جمله این موارد می‌توان به اعتماد کردن به تحلیل ها در شبکه‌های اجتماعی و غیره اشاره نمود.