درخواست مشاوره تماس

جشنواره

خرید پله ای ازجمله اصطلاحات بسیار رایج در بورس است که با آن برخورد خواهید داشت. علیرغم کاربرد بسیار زیاد استراتژی خرید پله ای در بورس، هنوز افراد زیادی هستند که از آن غافل هستند. به همین خاطر در ادامه قصد داریم یکی از انواع استراتژی معامله‌گری را معرفی کنیم و مزایا و معایب آن را بررسی نماییم.

در این مقاله به مطالب زیر پرداخته می‌شود:

  • خرید پله ای در بورس چیست
  • شرایط موفقیت در خرید پله ای سهام
  • مزایا و معایب خرید پله ای
  • استراتژی‌های مختلف خرید پله ای در بورس

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

خرید پله ای چیست؟

افراد حرفه‌ای که برتحلیل تکنیکال  تسلط نسبتاً خوبی پیدا می‌کنند، رفتار بازار را بررسی نموده و بر همین اساس نسبت الگوهای خرید و فروش خاصی را تعریف می‌کنند. این گروه از افراد در شرایطی که از آینده موفق و خوب یک سهام اطمینان دارند، اما با کاهش نرخ سهام آنها مواجه می‌گردند، خرید پله ای را انتخاب می‌کنند. خرید پله ای در بورس در واقع خرید سهام در بخش و مراحل مختلف باقیمت‌های گوناگون است. به‌عبارت‌دیگر، به‌جای واردکردن تمام سرمایه برای خرید سهم یک شرکت، در چند مرحله سهام موردنظر را خریداری می‌کنند.

 

با تعریف استراتژی معامله‌گری و تعیین سقف و کف ضرر و سود، می‌توان از خرید پله ای به مزایای زیادی دست پیدا کرد. البته لازم است که رفتار و وضعیت کلی شرکت موردنظر را با تحلیل بنیادی موردبررسی قرار دهید. علاوه بر این، نوسانات و رفتار فعلی را با تحلیل تکنیکال شناسایی نمایید. درنهایت سهم را در کف قیمت و به‌صورت چندمرحله‌ای بخرید و در سقف سود نسبت به فروش آنها اقدام کنید.

شرایط موفقیت در خرید پله ای سهام

خرید پله ای در بورس ویازار سهام شاید در نگاه اول ساده به نظر آید. علاوه بر این، تصور اشتباه بسیاری از افراد این است که استراتژی معامله‌گری همیشه به موفقیت منجر می‌گردد.

استراتژی معامله گری خرید پله ای ریسک در معاملات را کاهش می‌دهد یا درواقع با این روش معدل خرید را کاهش می‌دهیم. در این روش خرید انتخاب پله ها ی موردنظر باید در مقاومت های معتبر انجام شود برای مثال ۹۰۰ سهم باقیمت ۲۰۰ تومان در پرتفوی دارد و حالا که قیمت به ۱۵۰ تومان رسیده دوباره ۹۰۰ سهم دیگر را خریداری می‌کند در این حالت میانگین خزید به ۱۷۵ تومان می‌رسد.

واقعیت این است که موفق شدن در بازار سرمایه برای افرادی که خرید پله ای را انتخاب می‌کنند به چند فاکتور مهم وابسته است که عبارت‌اند از:

۱- روانشناسی معامله‌گری

همان‌طور که در مطالب قبل اشاره کردیم، نوع خرید و فروش افراد در بازار سرمایه، علاوه بر میزان مهارت‌های کسب‌شده در دوره‌های آموزش بورس، تا حد زیادی به شرایط روحی و ویژگی‌های رفتاری معامله‌گر بستگی دارد. هنگام خرید پله ای در بورس نیز باید بتوانید اصول روانشناسی معامله‌گری را رعایت کنید تا موفقیت را به دست آورید.

از مهم‌ترین اصول روانشناسی معامله‌گری این است که باید بتوانید احساسات و هیجانات خود را در حین معامله کنترل کنید. به‌عبارت‌دیگر، افزایش تقاضا برای خرید یک سهم و تشکیل صف های خرید نباید شما را وسوسه کند که استراتژی معامله‌گری خود را زیر پا بگذارید. علاوه بر این، باید به میزان سودی که برای خود تعریف کرده بودید پایبند باشید. در غیر این صورت طمع کردن‌های بیهوده و بی‌پایه و اساس ممکن است منجر به شکست گردد.

رفتارشناسی و در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی نه‌تنها در خرید پله ای، بلکه در هر نوع استراتژی معاملاتی موردنیاز و ضروری است.

۲- تجزیه و تحلیل رفتار بازار

در حالت کلی و بر اساس تجزیه و تحلیل نوع رفتار معاملاتی افراد حرفه‌ای در بازار بورس متوجه خواهید شد که خرید پله ای را تنها در برخی از شرایط منطقی قلمداد می‌کنند. تجزیه و تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و مطمئن بودن از آینده مناسب و رو به رشد سهام یک شرکت از اصلی‌ترین فاکتورها در اقدام به خرید چند مرحله‌ای است. به‌عبارت‌دیگر، در این شیوه خرید و فروش باید دیدگاه بلند مدت داشته باشید تا بتوانید نتیجه خوبی را دریافت نمایید.

علاوه بر این، در شرایطی می‌توان این استراتژی معامله‌گری را مؤثر دانست که تغییر رفتار بازار آهسته باشد. کاهش و افزایش ناگهانی ارزش یک سهام نمی‌تواند شرایط خوبی را برای تصمیم‌گیری ایجاد کند.

مزایا و معایب خرید پله ای

با توجه به اینکه روند واردکردن سرمایه به بازار برای خرید یک سهم به‌صورت پله ای است، درنتیجه تا حد زیادی می‌توان از ضررهای بزرگ جلوگیری کرد. به‌عبارت‌دیگر، ریسک معاملات را کاهش می‌دهید. با دیدگاه خرید پله ای در بورس اگر ارزش سهام افزایش پیدا کند، در کوتاه مدت سود کمتری خواهید داشت، اما ضرر نکرده‌اید. اما در بلند مدت اگر پیش‌بینی شما از آینده بهتر و رو به رشد سهم درست باشد، با سود خوبی مواجه می‌شود.

یکی از فاکتورهای مهمی که در دوره‌های آموزش بورس به آن اشاره می‌شود این است که بازار سرمایه ریسک بالایی دارد. درنتیجه ممکن است پیش‌بینی‌های شما درست نباشد و ضرر کنید. در خرید پله ای که ارزش سهم، آینده خوبی نداشته و به‌صورت نزولی رشد کند، درنهایت ضرر مالی را تجربه خواهید کرد.

اما باید در نظر داشت که دنیای معامله گری بازی احتمالات است و امکان هر احتمالی وجود دارد و هیچ روش کاملاً درستی وجود ندارد. همچنین استفاده از این استراتژی معامله گری به‌صورت مداوم جایز نیست و فقط در مورد محدودی از شرکت‌هایی که بنیاد قوی‌تر دارند به کار می‌رود.

استراتژی‌های مختلف خرید پله ای در بورس

با توجه به استراتژی معامله‌گری که هر فرد برای خود تعریف کرده است، شیوه‌های مختلفی را می‌توان برای خرید پله ای در بورس انتخاب کرد. از رایج‌ترین استراتژی‌های خرید و فروش سهام به روش پله ای می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. اگر روند بازار در حالت کلی صعودی می‌باشد و با افت کمی در ارزش سهم مواجه می‌شوید، بهتر از در خرید اول سهم بیشتری را خریداری کنید و پله های بعد میزان سهم را کاهش دهید.
  2. اگر روند و رفتار بازار متعادل است و در برخی از روزها صعودی و برخی نزولی، سهم‌ها را به‌صورت مساوی خریداری کنید.
  3. اگر روند بازار در طول هفته بیشتر منفی است و به‌ندرت با رشد مثبت مواجه هستید، اگر آینده خوبی را برای سهم پیش‌بینی می‌کنید بهتر است پله بزنید. در غیر این صورت بهترین راهکار فروش سهام می‌باشد تا از ضررهای مالی زیاد جلوگیری نمایید.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در این مطلب اشاره شد، خرید پله ای در بورس یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های معامله‌گری است که به خرید چند مرحله‌ای شناخته‌شده است. در این شیوه خرید، پس از بررسی رفتار بازار بر اساس تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی می‌توان سرمایه‌گذاری برای یک سهم را در چند مرحله انجام داد. میزان سرمایه‌ای که در هر سطح و پله اختصاص می‌دهید به وضعیت و رفتار بازار و همچنین استراتژی معامله‌گری‌تان بستگی دارد. برخی از افراد خرید سهام باارزش‌های مساوی در پله‌های مختلف و برخی خرید سهم باارزش‌های متفاوت را در هر پله در نظر می‌گیرند.