درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

این مقاله از روی نسخه اصلی و انگلیسی کتاب خلاصه برداری شده است!

کتاب اسرار ذهن ثروتمند به ما نشان می‌دهد که رابطه‌ افراد با پول و ثروت متفاوت است. برخی افراد پنجه‌ کیمیا دارند، یعنی به هر چه دست بزنند آن را تبدیل به طلا می‌کنند. برخی دیگر از طریق یک ایده در کسب‌وکار پول زیادی به دست می‌آورند اما بعد از مدتی جسور می‌شوند و تمام آن را هدر می‌دهند یا با سرمایه‌گذاری غلط آن را از دست می‌دهند. برخی دیگر حتی یک سکه هم پس‌انداز نمی‌کنند و همیشه بی‌پول هستند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند وقتی که دانش صحیح را درباره‌ استراتژی‌های کسب‌وکار و مدیریت مالی به دست آوردند، به صورت خودکار و بدون برداشتن قدمی دیگر به موفقیت اقتصادی دست پیدا می‌کنند. اما درآمد و روابط پولی آن‌ها وابستگی کمی به مهارت‌ها یا شانس و سرنوشت دارد بلکه خودشان متکی بر الگوهای فکری ناخودآگاهی هستند که در همه‌ ما ریشه دوانده‌اند. همه‌ افراد ساختارهای فکری مشخصی دارند که به صورت دائمی روی «هارد درایو‌ها»ی داخلی‌شان ذخیره شده است.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

کتاب اسرار ذهن ثروتمند (secrets of the millionaire mind)

میلیونرها برای ثروت برنامه‌ریزی شده‌اند، در حالی که سایرین برای سطح درآمد پایین یا متوسط برنامه‌ریزی شده‌اند. تجارب دوران کودکی و شخصیت‌های الگو در زندگی این الگوهای فکری را شکل داده و به قدری راهنمای رفتار ما می‌شوند که پس از آن سطح ثروت ما را مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌دهند. تفاوتی نمی‌کند که در مقیاس چند صدهزار دلار صحبت کنیم یا میلیون‌ها یا حتی میلیاردها، در هر صورت درآمد افراد در نهایت به ندرت با حدود آن سطحی که در کودکی برای آن‌ها مشخص شده است تفاوت دارد.

الگوهای فکری ما توسط آموزه‌های والدین‌مان درباره‌ پول شکل گرفته‌اند

 

ذهن ما شبیه کامپیوتر است، محلی که برنامه‌های مهم در کودکی نصب شده‌اند الگوهای تثبیت شده درون ما بر اولین خاطراتمان بنا شده‌اند. چیزهایی که ما در کودکی هنگام صحبت والدین‌مان درباره‌ پول مکرراً شنیده‌ایم برای همیشه در ذهن‌مان ذخیره شده و به ایده‌هایی شکل می‌دهند که در نهایت طرز فکر ما درباره‌ پول را تعیین می‌کنند. حرف‌هایی مثل «پول ریشه‌ همه‌ بدی‌ها است»، «پول روی درخت سبز نمیشه» و «شادی رو نمیشه خرید» در ذهن ما به عنوان برنامه‌های پولی ریشه می‌دوانند و عقیده‌ ما درباره‌ پول را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

ما به صورت ناخودآگاه استراتژی‌های کسب درآمد والدین خود را بازتولید می‌کنیم

 

نگرش درونی شده‌ ما درباره‌ پول و ثروت تنها مبتنی بر آن حرفهایی که از والدین خود درباره‌ پول می‌شنویم نیست، بلکه همچنین بر اساس یک الگوی رفتاری مشخصاً شرطی است:شیوه‌ای که والدین ما پول خود را به دست می‌آورند و نحوه‌ی استفاده‌ آن‌ها از آن پول. یک جواب قابل قبول به این سوال که چرا مسائل پولی را به شیوه‌ خودمان حل و فصل می‌کنیم این است که «مادرم همیشه اینطور عمل می‌کرد»، در صورتی که درباره‌ شیوه‌ پخت ماکارونی این جواب معمولاً رایج نیست. بنابراین، زمانی که بچه بودید و از مادرتان پول خواستید و او به شما گفت که از پدرتان بخواهید، این تصور در ذهن شما به وجود می‌آید که مرد مسئول مخارج است و زن نمی‌تواند پول را مدیریت کند.

پیش از تغییر طرز فکر خود یک فهرست کلی تهیه کنید

دلیل اینکه شما به سطح رفاه دلخواه خود نمی‌رسید معمولاً ارتباط کمی با عوامل بیرونی دارد و بیشتر به یک فضای درونی ناخودآگاه مربوط است. اما هیچ وقت برای تغییر آن دیر نیست. اولین گام برای کسب موفقیت اقتصادی بیشتر، فهم این نکته است که شما در دام یک الگوی فکری‌ افتاده‌اید و علت اینکه شما ثروتمند نمی‌شوید همین است. زمانی که این الگو را شکستید، چیز دیگری که لازم است انجام دهید این است که بفهمید این الگو از کجا آمده است: چه عادات و الگوهای رفتاری را از والدین خود یاد گرفته‌اید و این الگوها چه تأثیراتی بر شما داشته‌اند؟ خودتان چه الگوهای فکری‌ای را دنبال می‌کنید؟ برای کسب چه میزان ثروت برنامه‌ریزی شده‌اید؟ برای بالا نگه داشتن موجودی حساب خود از چه استراتژی‌های ناخودآگاهی استفاده می‌کنید؟ با نوشتن نوع رفتار شخصیت‌های الگوی خودتان در زندگی هنگام مواجهه با مسائل اقتصادی و گفته‌های والدین‌تان که در ذهن‌تان ریشه دوانده و بر رفتارتان تأثیر گذاشته‌اند، یک دید کلی از برنامه‌‌ درونی خودتان به دست آورید.

شکستن الگو با رفتار جدید و اصول راهنمای جدید

هر چند ممکن است فوق‌العاده به نظر آید که تنها با خواندن کتاب و دانستن نظریه‌ پشت تولید ثروت یا شنیدن درباره‌ اینکه لازم است چه کارهایی انجام دهید و میلیون میلیون پول روی هم بگذارید، اما متأسفانه اینها به تنهایی کافی نیست. یاید اطلاعات قدیمی درباره‌ پول را پاک کنیم و از نو در ذهن‌مان بنویسیم نه اینکه اطلاعات جدید را به آن اضافه و ذخیره کنیم. نگرش‌هایی که ما درباره‌ پول اتخاذ کرده‌ایم چیزهایی بوده‌اند که وقتی ما جوان بوده‌ایم به صورت منظم به گوشمان خوانده شده‌اند.

اگر می‌خواهید ثروتمند شوید باید یاد بگیرید سرنوشتتان را در دستان خود بگیرید

 

اگر می‌خواهید از نظر اقتصادی موفق باشید باید این تفکر را در خود درونی کنید که زندگی (اقتصادی) شما تحت کنترل شماست. افراد ثروتمند می‌دانند که خودشان پشت رُل هستند، درحالی که افراد ضعیف‌تر از نظر اقتصادی همیشه روی صندلی عقب نشسته و کنترل درآمدشان را به دیگران واگذار کرده‌اند. واقعاً عجیب است که افرادی که واقعاً فقیرند نیمی از درآمدشان را صرف بلیط بخت آزمایی می‌کنند به این امید که شانس‌شان بگیرد و شانس‌شان از راه برسد. در عوض افراد ثروتمند برای ثروتمند شدن قمار نمی‌کنند یا برای اینکه پول از آسمان نازل شود صبر نمی‌کنند.

میلیونرهای آینده باید نگرش مثبتی به پول داشته باشند

این تفکر که ثروت و ایمان نمی‌توانند با هم سازگار باشند در میان افراد محروم رایج است و نه در میان میلیونرها. برای ثروتمند شدن شما همچنین باید پول را دوست داشته باشید. افراد فقیر معمولاً افکار منفی درباره‌ ثروت دارند. آن‌ها نگران این هستند که دیگران تنها برای پولشان آن‌ها را دوست داشته باشند، یا حتی بدتر، اینکه ممکن است پول آن‌ها را به انسان‌های بدی تبدیل کند. علاوه بر این، آن‌ها از کار و مسئولیت همراه با ثروت وحشت دارند و این در حوزه‌های بسیاری یک مانع محسوب می‌شود.

شما تنها در صورتی ثروتمند می‌شوید که خودتان را تماماً وقف آن کنید

افراد ثروتمند از همان آغاز می‌دانند که هدفشان کسب ثروت است و بنابراین تعهدی بی چون‌وچرا نسبت به موفقیت در خود ایجاد می‌کنند. افرادی که فقط می‌خواهند ثروتمند شوند اما برای چیزهایی که می‌خواهند در این راه انجام دهند یا قربانی کنند حد مشخصی تعیین می‌کنند، فقیر می‌مانند. تنها کسانی که تمام و کمال خود را وقف ثروت می‌کنند و زندگی‌شان را بر سر آن می‌گذارند ثروتمند خواهند شد. ۱۶ ساعت کار کردن در روز برای مدتی نامعلوم و قبول این نکته که شما آزادی کمتری خواهید داشت، بخشی از این تعهد هستند. به چالش کشیدن خودتان و ادامه دادن کار به تنهایی نیز مولفه‌های مهمی هستند. ثروت تنها در صورتی رشد می‌کند که خود شما رشد کنید. اگر می‌خواهید با استراتژی‌های ثروتمند شدن آشنا شوید، ادامه تحصیل، رفتن به سمینارها و خواندن کتاب درباره‌ سرمایه‌گذاری و کار با سرمایه بی‌شک ضروری هستند.