درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

هرروز کارشناسان بورس ما را با پیش‌بینی‌هایشان بمباران می‌کنند. اما واقعاً چقدر می‌توان روی پیش‌بینی‌های آنان در مورد بازار بورس حساب کرد؟

به این موارد دقت کنید:

  1. در سال آینده شاخص بورس ریزش خواهد کرد.
  2. صنعت فلزاتی‌ها در آینده به رشد فوق‌العاده‌ای دست خواهند یافت.
  3. شرکت ایران‌خودرو به رشد قیمت وحشتناکی دست پیدا خواهد کرد.
  4. ترامپ وارد برجام خواهد شد و … .

بورس در شیراز

توهم یا افسانه پیش‌بینی بازار بورس

طبق یک بررسی جامع که چند سال پیش توسط تت لاک در مورد پیش‌بینی‌ها صورت گرفت، ۲۸۳۶۱ پیش‌بینی از ۲۸۴ متخصص در یک دوره ۱۰ ساله ارزیابی شد. نتایج به‌دست‌آمده بسیار جالب و تکان‌دهنده بود. نتیجه آن بود که متخصصان و کارشناسان، به لحاظ دقت، تنها اندکی بهتر از کسانی بودند که به‌صورت تصادفی پیش‌بینی کرده بودند.مشکل اینجاست که کارشناسان بازار بورس از آزادی عملی که عواقب کمی برایشان به همراه دارد، لذت می‌برند. اگر شانس بیاورند و پیش‌بینی‌شان در مورد یک سهم اتفاق بیفتد، از هیاهوی تبلیغاتی آن برای پر کردن کانال تلگرامی، پیج اینستاگرامی و کلاس‌های آموزشی خودشان، استفاده و لذت می‌برند.اما در صورتی هم که پیش‌بینی‌شان در مورد آن سهم اشتباه از آب درآید، هیچ جریمه‌ای نمی‌شوند. به همین دلیل است که هرچه بیشتر پیش‌بینی کنند احتمال دارد تعداد بیشتری از پیش‌بینی‌هایشان در مورد بورس و سهام درست از آب درآید.

بنابراین وقتی با یک پیش‌بینی در مورد بازار بورس و سهام مواجه می‌شوید، نگاهتان انتقادی و شکاک باشد. سپس از خودتان چند سؤال بپرسید:

  • این کارشناس بورس چه انگیزه‌ای داشته؟

  • نرخ موفقیت پیش‌بینی‌هایش در بورس چه میزان بوده است؟

  • در طول پنج سال قبل چند بار در مورد بازار بورس و سهام پیش‌بینی کرده؟

  • از بین آن‌همه پیش‌بینی، چند تا درست بوده‌اند و چند تا غلط؟

بعد مدتی که در بازار بورس به خرید و فروش سهام می‌پردازید و یا در مورد بزرگان بازار بورس دنیا همچون وارن بافت، ویلیام اونیل، نیکلاس دارواس و … آشنا می‌شوید، متوجه خواهید شد که پیش‌بینی کردن در بازارهای مالی یک توهم است.

سانسور مدرن در دنیای امروز بورس

من به این جمله از یووال نوح هراری علاقه‌ی بسیار زیادی دارم، هراری  اعتقاد دارد که “در زمان‌های دور، قدرت داشتن به معنی دسترسی به اطلاعات بود. اکنون قدرت یعنی آگاهی بر اینکه از چه اطلاعاتی باید چشم پوشید” در قرن بیست و یکم، سانسور از طریق غوطه‌ور کردن انسان‌ها در سیلاب اطلاعات بی‌اهمیت و نامربوط عملی می‌شود.

در بازار بورس امروزی و با سیلاب اطلاعاتی که هرروز و هرماه بر سر فعالان بازار می‌ریزد مهم‌تر از آنکه بدانیم کدام اطلاعات به ما در پیدا کردن فرصت کمک می‌کند، این است که کدام اطلاعات را اصلاً جمع‌آوری نکنیم. چون بررسی تمامی اطلاعات کاری عملاً نشدنی است.

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

مورد بعدی که به شما در حرفه‌ای شدن در بازار بورس کمک خواهد کرد این است که  در موسه کارآفرین آوای مشاهیر شرکت کرده و بدانید کدام اطلاعات را باید جمع‌آوری و از کدام اطلاعات چشم‌پوشی کنید.

 

هزاران روش تحلیلگری چرا به وجود آمده‌اند؟

اگر فقط یک روش برای تحلیل وجود داشت چه می‌شد؟ و در حال حاضر چرا در بورس هزاران روش تحلیلگری وجود دارد؟ بگذارید با یک داستان پیش برویم.

فرض کنید فقط یک روش وجود داشت، ۱۰۰۰ نفر با آن روش تحلیلگری وارد بورس می‌شدند، ۱۰۰ نفر از آن‌ها با این روش به موفقیت می‌رسیدند و ۹۰۰ نفر به موفقیت نمی‌رسیدند. چه می‌شد؟ فقط آن ۱۰۰ نفر در بازار می‌ماندند و آن ۹۰۰ نفر با افسردگی بازار را ترک می‌کردند.

به همین دلیل باید روش دومی به وجود می‌آمد تا امید به ۹۰۰ نفر باقی‌مانده داده شود تا در بازار بمانند و برای بروکرها و کارگزارها همچنان کارمزد بسازند. و بعد روش سوم، روش چهارم و… . این داستان آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا هیچ‌کس بعد از تحمل زیاد ضرر هم نتواند از بازار خارج شود، چون هنوز روش جدید وجود دارد که شاید آن بتواند ما را سودآور کند.

 

نتیجه‌گیری:

زمانی که در بازار بورس فعالیت می‌کنید و مشغول تحلیلگری و معامله کردن هستید باید این نکته بسیار مهم را بدانید که اگر از تجربیات افسانه‌های بورس دنیا همچون وارن بافت، نیکلاس دارواس، مارک داگلاس، ویلیام اونیل و … استفاده نکنید مجبور می‌شوید تمامی اشتباهات رایج در دنیای معامله گری را خودتان مجدد تجربه کنید.

به قول رولف دوبلی شما کافی است کارهای اشتباه در هر حوزه‌ای که وارد آن می‌شوید را بدانید و آن اشتباهات را انجام ندهید، آن‌وقت کارهای درست خودبه‌خود اتفاق می‌افتند و نتایج کار شما مثبت خواهد شد.

پس بنابراین بهترین روش برای سرعت گرفتن شما برای حرفه‌ای شدن در بازارهای مالی، جمع‌آوری اشتباهات رایج آن بازار و انجام ندادن آن اشتباهات است.