درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

تا به حال به مفهوم سود مرکب اندیشیده‌اید؟

احتمالاً هر موقع به بانک رفتید. دفترچه حساب خود را مشاهده کردید .  طریقه محاسبه سود برایتان سؤال بوده است. دانستن اینکه چطور می‌توان سود ساده را از سود مرکب تمیز داد .موضوع جذابی است که در مطلب پیش رو قصد داریم. به آن بپردازیم. مفهوم “سود مرکب” در مبحث سرمایه‌گذاری بورس ، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند.پس تا پایان با ما هراه باشید.

بورس در شیراز

تعریف سود مرکب

همان‌طور که ازعبارت آن مشخص است . سودی ترکیب‌شده و مضاعف است. به عبارتی در محاسبه سود مرکب علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد. سودی که به خود سودها تعلق می‌گیرد هم محاسبه می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم در محاسبه سود ساده، صرفاً اصل سرمایه و سودی که به اصل سرمایه مربوط است .مدنظر است. مرکب کردن بهره یعنی دریافت بهره از محل بهره. نتیجه این کار بهره مرکب نامیده می‌شود.

نحوه محاسبه سود مرکب

با استفاده از فرمول زیر، می‌توانیم سود مرکب را محاسبه کنیم.

سود مرکب چیست؟

سود مرکب:

سود مرکب برابر با مجموع مبلغ سپرده و سود آن در پایان دوره زمانی مشخص منهای مبلغ سپرده در حال حاضر است. عبارت داخل کروشه، همان مبلغی است . که درنهایت و در پایان دوره دریافت می‌کنیم. هرچه n عدد بزرگ‌تری باشد. یا دوره دریافت سود بیشتر شود. سود مرکب عدد بزرگ‌تری می‌شود. مثلاً اگر دوره دریافت سود از یک‌بار پرداخت سالانه به دوبار پرداخت هر شش ماه یک‌بار، تغییر کند، n افزایش می‌یابد .

سود مرکب سبب افزایش سرعت سود می شود:

سود مرکب نیز به نسبت بزرگ‌تر می‌شود. به همین خاطر، مقدار بهره مرکب که به یک وام یک‌میلیون تومانی به صورت سالانه و با نرخ ۱۰% تعلق می‌گیرد. کمتر از مقدار بهره مرکبی است . که به همان وام یک‌میلیون تومانی اما این بار با نرخ ۵% و به صورت شش‌ماهه تعلق می‌گیرد.  اگرچه بازه زمانی هر دو درمجموع یک سال است. درواقع محاسبه سود مرکب به صورت تصاعدی است. واین‌گونه سرمایه‌گذاری در بانک سبب افزایش سرعت سود نسبت به سود‌های معمولی می‌گردد.

چرا سود مرکب اهمیت دارد؟

با توجه به توضیحات فوق، استفاده از سود مرکب، سرمایه ما را نسبت به سود ساده، چندین برابر می‌کند. نکته حائز اهمیت، آن است که تنها در صورت وجود درآمد پایدار می‌توانیم از بهره مرکب استفاده کرده و سرمایه خود را چندین برابر افزایش دهیم. به عبارتی برای درآمدهای مقطعی کاربردی ندارد. دو اصل در سود مرکب حائز اهمیت است: نخست آنکه به اصل و سود سرمایه‌گذاری خود دست نزنید.  اجازه رشد به آن بدهید. نکته دوم داشتن صبر است.

چگونه از سود مرکب بهره ببریم؟

برای بهره‌گیری از این مفهوم نخست باید تعریف مشخصی از دارایی داشته باشیم. دارایی هر چیزی باارزش مادی است .که با واحد پول قابل اندازه‌گیری باشد. مانند پول، سکه، خانه، ماشین و… . این دارایی می‌تواند در حساب بانکی یا کسب وکار به کار گرفته شود تا مرکب شود. پس ما هم باید سعی کنیم. کسب و کاری داشته باشیم. تا بتواند وقتی‌که ما در خواب هستیم نیز برایمان سود تولید کند. و سود آن را نیز بتوانیم دوباره در کسب و کار فعلی یا سایر کسب و کارها استفاده کنیم.

با تکیه بر دانش می توان جهت افزایش ثروت فراهم نمود:

تا منجر به پیشرفت فوق‌العاده ما در کسب ثروت شود. همانطور که پیشتر عنوان شد، سود مرکب می‌تواند راهی جهت افزایش ثروت فراهم نماید.  با تکیه‌بر دانش و تخصص می‌توان از این مفهوم، به رشد ثروت دست‌یافت. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد سود مرکب، توجه به سرمایه‌های کوچک است. با به‌ کارگیری سرمایه‌های اندک و قرار دادن آن در مسیر درست سرمایه‌گذاری، فرد می‌تواند سرمایه خود را چند برابر کند.

بهره مرکب:

ازجمله راه­هایی که می‌تواند این مهم را برآورد. خرید اوراق و بازار سرمایه است. از آنجایی که نظام پرداخت سود بانک‌ها بر اساس سود مرکب نیست . درواقع اگر از این راه استفاده کنند. به سرعت ورشکست خواهند شد. بنابراین نمی‌توان با پس‌انداز سرمایه در بانک به سود مرکب رسید. اما اگر فرد از دانش و تخصص کافی بهره‌مند باشد. می‌تواند با سرمایه‌گذاری و خرید و فروش اوراق و سهام خود در زمان مشخص، به بهره مرکب برسد.