درخواست مشاوره تماس

جشنواره

چه اطلاعاتی درباره صندوق سرمایه گذاری مشترک دارید؟

صندوق سرمایه گذاری  مشترک شامل مجموعه‌ای از سایر اوراق بهادار و سهام اوراق مشارکت می باشد . بدین صورت که می‌­توان آن را به صورت شرکتی در نظر گرفت که در آن افراد مختلف پول  های خود را روی هم می­‌گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه­ گذاری می­‌کنند. در نتیجه شما به جای سرمایه­ گذاری در یک سهم و یا اوراق خاص در یک صندوق سرمایه­ گذاری مشترک سرمایه گذاری می­‌کنید. همین تنوع در سرمایه گذاری سبب کاهش خطر وافزایش جذابیت صندوق سرمایه گذاری مشترک بورسی  می‌گردد. صندوق سرمایه گذاری مشترک بهترین  راه برای سرمایه گذاری غیر مستقیم دربازارهای سرمایه می‌باشد .به گونه ای که این موضوع امهم ترین دلیل سرمایه گذاری بیش از ۱۲ تریلیون دلار توسط سرمایه گذاران  در این صندوق‌­ها در طی سال­ های اخیر بوده است. می‌­توانیم با قاطعیت گفت صندوق­‌های سرمایه ­گذاری مشترک، برترین ابزار سرمایه­ گذاری برای تمامی افراد با گرایشات گوناگون هستند.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

مشخصات صندوق سرمایه گذاری مشترک

برای تشکیل و اداره یک صندوق سرمایه­ گذاری مشترک در سهام چندین  و چند رکن در اساسنامه پیشب­ینی کرده  است تا این ارکان شرایط اجرایی و نظارتی لازم جهت عملکرد مناسب صندوق­‌های سرمایه گذاری را فراهم کنند.

  • مجمع صندوق: مجمع صندوق بالاترین رکن صندوق قلمداد گردیده است  و مهمترین وظیفۀ آن انتخاب مدیر، متولی، حسابرس و ضامن و معرفی به سازمان بورس و اوراق بهادار جهت تأییدیه ان است.
  • مدیر صندوق : رکن اجرایی صندوق و متخصص در بازار سرمایه است که لازم است مطابق اساسنامه گزارشات پیش­بینی شده و اطلاعات قابل ارائه را تهیه کرده و در اختیار متولی، سبا و حسابرس قرار دهد. همچنین با استفاده از تارنمای مربوط به صندوق سرمایه گذاری، اطلاعات ذکر شده در بخش اطلاع رسانی اساسنامه را جهت آگاهی عموم افشاء می‌­نماید.
  • متولی صندوق: رکن نظارتی صندوق محسوب گردیده و توسط مجمع صندوق انتخاب خواهد شد.
  • ضامن: ضامن نیز توسط مجمع انتخاب شده، پس از تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار در امیدنامۀ صندوق برای عموم معرفی خواهد شد. منظور از ضمانت در ساختار صندوق­های سرمایه گذاری مشترک در سهام در اندازه کوچک فراهم نمودن نقدینگی کافی در شرایطی است که صندوق برای انجام پرداخت­ها طبق اساسنامه و یا ابطال واحدهای سرمایه گذاری متقاضیان به قیمت ابطال محاسبه شده وجه نقد کافی نداشته باشد.
  • حسابرس: از ارکان  دیگر نظارتی این است که از بین مؤسسه ها حسابرسی معتمد سبا و توسط متولی، جهت تأیید به مجمع صندوق معرفی می­‌گردد. مدت مأموریت حسابرس توسط مجمع تعیین می شود  و حسابرس با قبولی سمت ارائه گردیده و  وظایف و مسئولیت­های محوله طبق اساسنامه را به عهده خواهد گرفت.
  • مشاور/ مدیر سرمایه گذاری
  • مدیر اجرایی
  • موسسه نقل و انتقال
  • امین
  • نهاد ناظر
  • حسابرسان و مشاوران حقوقی

صندوق سرمایه گذاری مشترک (Mutual Fund) چیست؟

 شیوه نظارت بر صندوق های سرمایه گذاری

نظارت درونی

  • مدیر:

نظارت بر کلیه مراحل اجرایی صندوق و دریافت و پرداخت ها، حسابرس و متولی نظارت بر عملکرد مدیر سرمایه گذاری صندوق و کارگزاری

ب) نظارت بیرونی یا نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار

  1. بازرسی حضوری
  2. بوسیله نرم افزار

سود حاصله از  صندوق‌ های سرمایه گذاری مشترک

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از دو روش زیر بدست خواهند امد :

  1. سود ناشی از معاملات سهام یا اوراق مشارکت موجود در سبد سرمایه گذاری
  2. سود تقسیمی : بعضی از صندوق‌ها  بسته به استراتژی‌های خود از محل درآمد سودهای سهام پورتفوی خود یا بهره‌های اوراق با درآمد ثابت، سودی میان صاحبان سهام بورس خود تقسیم کند.

صندوق سرمایه گذاری مشترک (Mutual Fund) چیست؟

معمولا صندوق‌ها این توانایی را به شما می­‌دهد که به جای دریافت سود نقدی، آن را دوباره در خود صندوق سرمایه گذاری کنید و بدین ترتیب مالک تعداد بیشتری از واحدهای صندوق شوید.

هزینه­ قابل پرداخت از محل دارایی صندوق

هزینه‌های صندوق در امیدنامه شرکت منتشر می­‌شود که شامل هزینه‌­های برگزاری مجامع صندوق بورس ،هزینه‌­های تأسیس،  کارمزد متولی، کارمزد مدیر،  کارمزد ضامن، حق الزحمه حسابرس، حق پذیرش حق الزحمه و کارمزد تصفیه صندوق، و همچنین صندوق­ها علاوه بر هزینه­‌های فوق مبالغی را به عنوان کارمزد صدور، ابطال و جریمه لحاظ می کنند که جزئیات آن در امیدنامه صندوق منتشر می شود .

مالیات بر درآمد اینگونه صندوق ها

مالیات را تنها سرمایه گذار صندوق سرمایه گذاری مشترک پرداخت می­‌کند و خود صندوق مالیاتی  آن را پرداخت نمی‌کنند. درست همانگونه که سرمایه گذاران به طور مستقیم درآمد کسب می کنند.