درخواست مشاوره تماس

جشنواره

نماد بورس

نماد بورس :

اگر در بازار بورس فعالیت داشته باشید .حتماً تا به حال نام‌هایی مانند فملی، شگل، و تجارت و … را شنیده‌اید. این نماد شرکت های بورس که هر کدام ترکیبی از نام شرکتی خاص و صنعت مورد فعالیت آن شرکت هستند، نماد بورس نامیده می‌شوند.

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند .که سعی شده در این مقاله در  موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید .

نماد بورسنماد بورس شرکت ها چگونه ساخته می‌شوند؟

نمادهای معاملاتی شرکت‌های بورسی در تالار معاملات بورس از دو بخش مهم تشکیل شده‌اند. بخش اول نشان‌دهنده‌ی صنعتی است .که شرکت در آن فعالیت می‌کند . بخش دوم نماد بورسی خلاصه‌ای از نام اصلی شرکت محسوب می‌شود. نماد‌ هر شرکت در یک نگاه صنعت آن شرکت‌ بورسی را نمایش داده . سبب سهولت در شناسایی و دسته‌بندی شرکت‌ها می‌شوند.

حروف اختصاری نماد بورس :

درواقع حروف اختصاری هر نماد بورس، نام و صنعت شرکت را به سادگی برای سهامداران تداعی می‌کنند. البته در دسته‌بندی فوق استثناهایی هم وجود دارد. که شما می‌تواند با مراجعه به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس به نشانی  tsetmc.com .تمامی نمادها و صنعت مربوط به آن‌ها را در قسمت دیده بان بازار مشاهده کنید. به عنوان مثال گروه فلزات اساسی با حرف «ف» نشان داده می‌شوند؛ بنابراین نماد فملی مربوط به صنعت فلزات اساسی و شرکت صنایع ملی مس ایران است.

حروف اختصاری در ابتدای هر نماد بورس نشان دهنده‌ی چه صنعتی است؟

حرف «ف» نشان دهنده‌ی گروه فلزات اساسی است. که در این میان نمادهای هرمز «فولاد هرمزگان جنوب». فجر «فولاد امیرکبیر کاشان». میدکو «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه».کیمیا «معدنی کیمیای زنجان گستران».کاوه «فولاد کاوه جنوب کیش»، ارفع، زنگان و ذوب استثنا هستند.

نماد حرف ( و) :

حرف «و» نشان‌ دهنده‌ی گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است . نماد دی «بانک دی» استثنای این گروه محسوب می‌شود. علاوه بر این گروه سرمایه‌گذاری‌ها نیز با حرف «و» آغاز می‌شوند .ازجمله نمادهای این گروه می‌توان به وسپه، وخارزم و وبیمه اشاره کرد. نمادهای پردیس «سرمایه‌گذاری پردیس» .گوهران «سرمایه‌گذاری توسعه گستران امید»، اعتلا «شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز» . سرچشمه «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه»  .سردبیر «سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان» از این قاعده پیروی نمی‌کنند.

نماد حرف ( س):

حرف «س» در ابتدای هر نماد گروه سیمان، آهک و گچ را نشان می‌دهد. ازجمله نماد‌های این گروه می‌توان به ستران «سیمان تهران» و سبزوا «سیمان لار سبزوار» اشاره کرد.گروه محصولات غذایی با حرف «غ» شناخته می‌شوند. نمادهای تبرک و بهپاک از استثناهای این گروه هستند. البته صنعت قند و شکر، در گروه جداگانه‌ای قرار می‌گیرد و نام نمادهای بورسی این گروه با حرف «ق» آغاز می‌شود. برای مثال نماد‌های قنیشا، قلرست و قثابت از نماد‌های موجود در گروه قند و شکر هستند.

نماد چکابا :

نمادهای چکاپا، چکارن و چکاوه تنها نمادهای گروه محصولات کاغذی هستند. نمادهای این گروه با حرف «چ» آغاز می‌شوند. این حرف برای گروه محصولات چوبی هم به کار برده می‌شود.نمادهای نطرین و نمینو تنها نمادهای فعال گروه منسوجات هستند. نام نمادهای این گروه با حرف «ن» آغاز می‌شود.

گروه زراعت :

گروه زراعت و خدمات وابسته با حرف «ز» شروع می‌شوند. نمادهای تلیسه «دامداری تلیسه نمونه» و سیمرغ از این قاعده پیروی نمی‌کنند.

نماد کانی ها:

در ابتدای نمادهای گروه کانی‌های غیرفلزی حرف «ک» وجود دارد. ازجمله نمادهای این گروه می‌توان به کسرام، کرازی و کسرا اشاره کرد. علاوه بر این حرف «ک» برای گروه مختص به استخراج زغال سنگ و استخراج کانی‌های فلزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کطبس، کپرور و کشرق تنها نمادهای فعال گروه زغال سنگ و کروی، کگهر و کگل از نمادهای گروه کانی‌های فلزی هستند.

نمادهای گروه ماشین‌آلات:

نمادهای گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با حرف «ب» آغاز می‌شود. بسویچ، بموتو و بکام از نمادهای این گروه می‌باشند.حرف «ش» در ابتدای نمادهای معاملاتی گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای دیده می‌شود. ازجمله نمادهای این گروه می‌توان به شبندر، شسپا و شتران اشاره کرد.

برای دانستن ادامه مطالب با ما همراه باشید.