درخواست مشاوره تماس

جشنواره

نگاهی به وضعیت بانک ها –  ( میزان سپرده های مردمی و تسهیلات ارائه شده )

یکی از متغیرهای اصلی و تاثیرگذار بر اقتصاد کلان کشور و از بازیگران اصلی آن ، بانکها می باشد . در دوره های اخیر ، بانکها به دلیل اقدامات نسنجیده و کوتاه مدت دولت ، دچار گرفتاری ها و مشکلات بلند مدتی شده اند که ناخواسته تا مدت زمان قابل توجهی گریبان گیرشان خواهد بود .
از انجا که بانکها دارای متغیرها و ابعاد مختلفی می باشند باید به صورت جداگانه و در قسمت های مختلفی به تحلیل آنها پرداخت .
در این قسمت ، نگاهی به آمار سپرده های موجود در بانکها طی سال های مختلف و میزان رشد آنها خواهیم داشت . در ادامه هم تسهیلات داده شده توسط بانکها مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
انتظار این است که رابطه ای مستقیم و مناسب بین سپرده های موجود در بانکها و تسهیلات داده شده توسط بانکها وجود داشته باشد . یعنی با روند افزایشی سپرده ها در بانکها ، میزان تسهیلات داده توسط بانکها هم باید افزایش پیدا کند .
این اطلاعات به صورت تفکیک شده ( بر اساس سال ) در سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل مشاهده است.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

جدول بالا در واقع جمع بندی تمامی آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی از سال ۸۹ تا پایان شهریورماه ۹۵ به صورت ماهانه می باشد . ( ارقام به میلیارد ریال می باشند )
در این جدول سعی شده است که روند افزایش و یا کاهش سپرده های بانکها در هر ماه نسبت به همان ماه در سال قبلی مالی مقایسه شود .
در ردیف پایانی جدول مجموع درصدهای سالانه آورده شده است . به این معنا که درصد تمام ماهها با یکدیگر جمع شده اند تا درصد رشد سالانه ی آن مورد بررسی قرار بگیرد و قابل تحلیل باشد .
مشاهده می شود که از سال ۸۹ تا ۹۲ روند سپرده گذاری در بانکها یک روند کاملا صعودی بوده است . سیاست های انبساطی دولت قبل و حمایت از پول بدون پشتوانه و همچنین سود بالای بانکها به سپرده ها عامل تاثیرگذاری در افزایش این آمار است .
از سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت جدید و اتخاذ سیاست انقباضی و کنترل تورم و به طبع آن کاهش نرخ سود بانکی از سویش و همچنین رکود سنگین حاکم بر بازار باعث شد که روند سپرده گذاری در بانکها حالت نزولی به خود بگیرد . طبق آمار ۶ ماهه ی سال ۹۵ و همچنین صحبت از رونق اقتصادی و خروج از رکود توسط دولت انتظار می رود که این روند نزولی تا پایان امسال از بین برود و مجموع درصد سال ۹۵ نسبت به ۹۴ اگر هم افزایش چندانی نداشته باشد ، دست کم کاهش نداشته باشد .
در ادامه به آمار میزان تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها در قالب همان جدول قبل می پردازیم .
مشاهده می کنید که نوسان تسهیلات ارائه شده نسبت به سپرده های بانکها ، بیشتر است . ولی روند کلی با روند کلی جدول قبل همخوانی دارد و تسهیلات داده شده از سوی بانکها رابطه ی مستقیمی با سپرده های آنها دارد و روند نزولی به خود گرفته است .
باید به این نکته توجه داشت که تسهیلات ارائه شده از سوی بانکها در اغلب موارد راهی بخش تولیدی اقتصاد نمی شود و بیشتر به صورت جریان های مالی واسطهگری اثرات جانبی دیگری مانند برهم خوردن تقاضا و عرضه در بازارهای ارز و طلا می شود . چرا که اگر این تسهیلات به سمت تولید می رفت و باعث ارزش افزوده میشد ، هم اکنون شاهد این مقدار زیادی از مطالبات مشکوک الوصول بانکها نبودیم .