درخواست مشاوره تماس

جشنواره

 از تنوع در خرید سهام بورس بپرهیزید

از تنوع زیاد بپرهیزید. بر فهرست کوتاهی از سهام خوب و مناسب تمرکز کنید و بگذارید بازار تعیین کننده زمان لازم برای نگه داشتن سهم باشد. اگر با تجربه هستید می‌توانید از ودیعه استفاده کنید ولی در این صورت خطر کار بالا می‌رود.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 نمودارهای بورسی واقعیت را بیان می‌کنند، به نظریات شخصی افراد در مورد یک سهم اعتماد نکنید.

نمودارها به ارائه واقعیت‌ها در مورد سهام می‌پردازند. قیمت های معامله شده در واقع نتیجه تعامل روزانه نیروهای عرضه و تقاضا در بازارهای بورس است. واقعیت‌های بازار قابل اعتمادتر از ۹۸ درصد نظریات شخصی و علمی است که امروزه درباره بازار بورس بیان می‌شود.

 خرید سهام در زمان نامناسب یا خرید سهمی که در  حال تقویت یا تجمیع نیست کار بسیار خطرناک و پرهزینه‌ای است.

حجم بهترین شاخص عرضه و تقاضا و حمایت نهادی است که دو عامل بسیار مهم در تحلیل سهام موفق هستند. شاید بخواهید بر روی نمودار نحوه خرید در زمان مناسب را یاد بگیرید. خرید در زمان نامناسب یا خرید سهمی که در  حال تقویت یا تجمیع نیست کاربسیار خطرناک و پرهزینه‌ای است.

 شرکتی با گذشته خوب و عملکرد عالی هم ممکن است سقوط کند

مطمئنا هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکتی با گذشته خوب و عملکرد عالی نتواند ناگهان تغییر روند داده و سقوط کند. به همین دلیل است که باید همواره مراقب بوده و زیان خود را متوقف سازید. همچنین شما باید به طور روزانه یا هفتگی نمودارهای قیمت شرکت را بررسی کرده و ببینید که آیا در منطقه تقویتی قرار دارد یا قیمت آن در بالای منطقه تقویتی است.

1– باید بتوانید به خوبی جهت گیری میانگین های عمومی بازار بورس را تفسیر کنید

اگر خواهان سرمایه گذاری موفقی در بازار بورس هستید باید بتوانید به خوبی جهت گیری میانگین های عمومی بازار را تفسیر کنید. برای این کار نباید فقط یک میانگین بازار را مشاهده نمایید. برای بررسی بهتر باید شاخص هایی از قبیل میانگین داو جونر ۳۰ و همچنین  S&P  ۵۰۰ را نیز مطالعه کنید.

2– گزارش عملکرد شرکت های بورسی را بررسی کنید.

وقتی شرکت ها عملکرد خود را منتشر می‌کنند، گزارش ها به دو دسته شرکت هایی که سود آن‌ها افزایش یافته و آن‌هایی که سودشان کاهش یافته تقسیم می‌شوند. علاوه بر این تغییر سود سه ماهه شرکت نیز نشان داده می‌شود. اطلاعاتی از قبیل  نماد سهم، قیمت بسته شدن، رتبه EPS و قدرت نسبی نیز منتشر می‌گردد. همچنین فهرستی از بهترین‌ها و بدترین‌ها در زمینه افزایش سود وجود دارد.

3-  در دام استقرا نیوفتید. هیچ رشدی تا ابد ادامه ندارد.

معمولا صنعت پیشگام در یک دوره افزایشی بازار، به سلطه خود در دوره بعد ادامه نخواهد داد. البته موارد استثنایی نیز برای این قاعده وجود دارد. گروه‌هایی که به تازگی ظهور کرده و هنوز از رشد کافی اشباع شدن برخوردار نشده‌اند، ممکن است به سلطه خود در دوره های بعدی بازار نیز ادامه دهند.

4-  روند را بشناسید.

بسیاری از نهادها سهام را در حال افت قیمت می‌خرند و می‌توان آن‌ها را خریداران  قیمت‌های پایین دانست. برخی مواقع روش فوق بهترین راه برای کسب سودهای بالا نیست. با خرید سهامی که در حال سقوط است با خطر خرید سهامی رو به نزول  مواجه خواهید شد.

5- کم کردن میانگین خرید را فراموش کنید.

بدترین شیوه این است که میانگین خریدهای خود را کاهش دهید در حالی که باید افزایش دهید. اگر سهمی را یکبار در ۴۰ و  سپس در ۳۰ دلار خریدید میانگین شما  ۳۵ دلار می‌شود که اشتباهی بزرگ است. زیرا پول بی زبان را صرف خرید چیزی کرده‌اید که بدعمل کرده است. این راهبرد مبتدیانه منجر به زیان‌های پشت سر هم شده و شما را در ردیف  بازندگان بزرگ قرار می‌دهد.

 

6-  قیمتها را تحلیل کنید نه اخبار را.

اکثریت افراد خواهان خرید سهم بر اساس شایعات، روایات و پیشنهادها هستند. به عبارت دیگر آن ها می‌خواهند به خاطر حرف دیگران و نه اطمینان از کاری که انجام می‌دهند، پول خود را در معرض خطر قرار دهند. بیشتر شایعات اشتباه بوده و اگر سهمی از قضا افزایش نیز یافت، در بسیاری از موارد نهایتا افت خواهد کرد.

7-  رمز شکست، بی برنامگی است

برخی از سرمایه گذاران در تصمیم گیری بر سر خرید یا فروش مشکل دارند. به عبارت دیگر گیج شده و نمی‌توانند تصمیم بگیرند. آن‌ها اطمینان ندارند چون نمی‌دانند دقیقا چه می‌خواهند. آن‌ها برنامه، اصول و قواعدی نداشته و در نتیجه در مورد کارهای خود مطمئن نیستند.

رمز شکست بی برنامگی است - کتاب کانسلیم

8– تبدیل نقاط ضعف به قوت

رنات راکنی، یکی از مربیان معروف می‌گوید راه موفقیت انباشتن نقاط ضعف خود بر روی هم است؛ تا سرانجام این نقاط ضعف به قوت تبدیل شوند. علت دستیابی به نتایج متوسط یا زیان، ساده است: مرتکب شدن اشتباهات زیاد.

9- ممکن است نام بسیاری از سهم های خوب را تا بحال نشنیده باشید

مردم سهام شرکت هایی را که می‌شناسند، می‌خرند. اینکه شما جنرال موتورز را دوست دارید، یا برای آن کار می‌کنید دلیلی برای خریدن آن نمی‌شود. بسیاری از گزینه‌ها خوب، نام‌هایی هستند که شما اصلا نشنیده‌اید؛ ولی اگر کمی مطالعه و تحقیق انجام دهید ارزش آن‌ها را خواهید یافت.