درخواست مشاوره تماس

جشنواره

محدوده حمایت و مقاومت به چه معناست ؟

حمایت و مقاومت (Support & Resistance) ارائه دهنده ی نقاط اتصال  مهم و کلیدی  می باشند  و  درمحدوده حمایت و مقاومت نیروهای عرضه و تقاضا به هم نزدیک می شوند.

در بازارهای سرمایه و بورس ایران و جهان قیمت‌ها توسط تقاضای (به سمت بالا) و عرضه (به سمت پائین) بیش ازاندازه  هدایت می‌شود.

عرضه با کاهش قیمت‌ها، فروشندگان و فروش  مساوی می شوند تقاضا نیز با افزایش قیمت‌ها، خریداران و خرید.

هر گاه تقاضا افزایش یابد قیمت‌ها  در بورس افزایش می یابد و هر گاه عرضه افزایش یابد قیمت‌ها کاهش پیدا میکنند.

تعاریف محدوده حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

همینطور که تمام معامله گران و فعالان بازارهای سرمایه وبورس کامل متوجه هستند. قیمت یک سهم  در قیمت گذاری بین خریداران و فروشندگان تعیین می­‌شود. فشار خریداران قیمت‌­ها را به سمت افزایش قیمت و فشار فروشندگان قیمت­‌ها را به سمت کاهش قیمت هدایت می کنند .

تحلیل تکنیکال

که این امرنشان دهنده سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال است. هر زمانی که قیمت­‌ها افزایش می‌یابد، خریداران قدرت بیشتر را به دست گرفته اند و زمانی که کاهش پیدا می‌کند، فروشندگان بر بازار تسلط پیدا کرده اند. در واقع داد وتجارت بین افراد قیمت­‌ها را تغییر می‌دهد و در نهایت جهت حرکت قیمت­‌ها برنده نبرد. را مشخص می‌کند. خریداران به دنبالافزایش قیمت و فروشندگان به دنبال کاهش قیمت می باشند. جهت جریان قیمت به ما نشان می دهد. قیمت  در بورس کدام گروه برنده بازار بورس بوده است. زمانی که خریداران متمایل به خرید هستند. قیمت‌ها رو به افزایش و زمانی که فروشندگان قصد فروش داشته باشند قیمت‌ها رو به کاهش می‌گذارد؛ .بنابراین قیمت‌­ها در یک داد و ستد توسط تقاضا کنندگان و عرضه کنندگان مشخص می­‌شوند.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس چگونه استفاده می شود؟

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سطوح حمایت

در سطوح حمایت تعداد خریداران (حجم تقاضا) از تعداد فروشندگان (حجم عرضه) بیشتر است.

در این حالت فروشندگان بورس تمایلی به عرضه سهام در بورس در زیر سطح حمایت ندارند و کنترل قیمت در دست خریداران می باشد.

معامله گرها (تریدرها)، سهام شرکت را در آن محدوده مناسب ارزیابی می‌کنند.

معامله گران بورسی بر این باور هستند که قیمت در محدوده مناسبی جهت انجام معاملات می باشد.

از بهم پیوستن نقاط پایینی در بورس در یک دوره زمانی روی یک خط، سطح حمایت پدید می‌آید.

سطوح مقاومت

در آن تعداد فروشندگان (حجم عرضه) از خریداران (حجم تقاضا) بیشتر می باشد. در این محدوه تمایل معامله گرها به خرید کم می شود.

در این روش خریداران علاقه ای به خرید سهام در بالای سطح مقاومت ندارند و کنترل قیمت در دست فروشندگان است.

معامله گرها بورس به دنبال معامله در محدوه مناسب و کم ریسک هستند .پس تمایلی به خرید در این محدوده ندارند.

معامله گران بورس معتقدند، قیمت‌ها از آن سطح بالاتر نمی‌رود.

عدم تمایل خریداران به خرید های در این محدوه قیمت بورس سبب می شود قیمت در گام افزایشی قدم بر ندارد و در این حالت با بستن تعدهای خرید و افزایش فروشنگان به دنبال سود بازارها به سمت کاهش قیمت حرکت می کند.

دلایل پشیمانی معامله گران در تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی و سرمایه

به دلیل تغییر در سطوح انتظار سرمایه گذاران معامله گرها ، سطح مقاومتی و حمایتی همیشگی نمی باشد. زمانی که سطح حمایتی و مقاومتی بشکند، افراد معامله گرتمایل به سطوح جدید پیدا می کند. زمانی که سطوح حمایتی و مقاومتی بشکند . و قیمت به نقطه ی شکست برمیگردد .، پدیده ای که  شکل می گیرد که در آموزش تحلیل تکنیکال به آن پشیمانی معامله کنندگان می گویند. وقتی چنین پدیده ای رخ می دهد تمامی قیمت ها به نقطه ی قبل از شکسته شدن نرخ ها برمیگردند.  که یا معامله کنندگان از داد و ستدی که انجام داده اند. اظهار پشیمانی می کنند.و یا مورد  قابل اتکا نبودن قیمت به توافق  به نظر می رسند.

سطح حمایتی مقاومتی

این نوع از شکست سطوح حمایتی و مقاومتی  بورس را می توان در شرایط انتشار شایعه در مورد یک شرکت، شکل گیری وضعیت هیجانی در بازار و تکذیب این وقایع پس از چند روز، مشاهده نمود. در آموزش تحلیل تکنیکال بیان مینماییم. که وقتی این پدیده رخ می دهد و شکست سطوح حمایتی و مقاومتی ایجاد می گردد،. خریداران و فروشندگان سطح قیمتی جدید را نمی پذیرند .و به موجب آن شاهد برگشت قیمت به سطح حمایتی یا مقاومتی قبلی خواهیم بود .

در آموزش تحلیل تکنیکال بیان می کنیم که اگر بخواهیم در دوره ای که پشیمانی معامله کنندگان رخ داده، رفتار قیمت را پیش بینی کنیم کار بسیار مشکلی است و احتمال یکی از حالت های زیر وجود دارد.

1- یا شاهد عدم پذیرش قیمت های جدید بورس توسط سرمایه گذاران میباشیم که در نتیجه ی آن شاهد بازگشت قیمت ها به سطح قبلی و در اکثر موارد کاهش حجم معاملات خواهیم بود.
2- یا اینکه طبق آموزش تحلیل تکنیکال، شاهد پذیرش قیمت های جدید توسط سرمایه گذاران، تداوم نفوذ قیمت سهم و در اکثر موارد افزایش حجم معاملات در بورس خواهیم بود.