درخواست مشاوره تماس

جشنواره

پیوت چیست؟

نقاط پیوت در بازار مالی  بورس شاخصی است که معامله‌گران، از آن برای تشخیص نقاط عطف بالقوه بازار استفاده می‌کنند. پیوت در بازارهای مالی برای تعیین سطوح تمایل بازار از کم‌رونق به پررونق اندازه‌گیری می‌شود. معامله‌گران بازار مالی از نقاط پیوت به عنوان نشانگرهای حمایتی و مقاومت استفاده می کنند.همچنین، معامله‌گرهایی که برنامه‌ی معاملاتی روزانه دارند، از پیوت به عنوان یک روش برای تعیین صعودی یا نزولی بودن بازار استفاده می‌کنند.

رابطه پیوت و تشخیص جهت روندها

از نقاط پیوت Pivot برای انعکاس جهت تمایل بازار به تغییر و تعیین روند بورسی  کلی در یک بازه‌ی زمانی مشخص شده استفاده می کنند. نقطه پیوت ماندد لولای دری است که باز و بسته شدنش، توسط نوسانات و پایین و بالای بازار مشخص می‌شود.

این نقطه در ابتدا توسط معامله‌گران کف معاملات سهام و بازارهای آتی استفاده می‌شد اما حالا اغلب معامله‌گران بورسی به خاطر ارتباط این نقطه با سطوح پشتیبانی و مقاومت، از آن برای تأیید روندها و کم کردن ریسک استفاده می‌کنند.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این ویدیو  در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

از کجا شروع کنم؟               دوره جامع نوابغ بورس          دوره معامله گری طلا           دوره نوابغ توربو              دوره رایگان اسطوره طلا

خطوط پشتیبانی و مقاومت

برای شناخت پیوت از محاسباتی برای تشخیص سطوح مهم مقاومت و پشتیبانی  استفاده می کنند. خطوط مقاومت و پشتیبانی شامل ساختارهایی نظری هستند که برای ارائه توضیح عدم تمایل معامله‌گرها به بالا بردن قیمت‌های یک دارایی فراتر از نقاط مشخص به کار می‌روند.

اگر اینطور به نظر برسد که بازار بسیار پررونق Bull Market قبل از توقف یا بازگشت یا وارونه شدن به سطح مطلوبی می‌رسد،. می‌گوییم که روند به سطح مقاومت بورس  رسیده است.

اگر به نظر برسد بازار کم‌رونق Bear Market  قبل از فروش و خرید  مداوم، تا نقاط قیمت مشخصی ریزش می‌کند، می‌گوییم به سطح پشتیبانی در بورس ان محصول رسیده است.

 

 پیوت های مینور و پیوت های ماژور

پیوت های مینور

پیوت هایی هستن که برگشت قیمتی محدودی رو شاهد هستیم و در اصطلاح عام نوسانات کوچک خطابشان میکنیم که مورد علاقه نوسان گیران بورسی  است. اصلاح های کوچکی که در آن ها شاهد توقف کوتاه مدت روند اصلی هستیم و از دید تکنیکال ارزش و اعتبار خاصی ندارن و ما نباید این نقاط رو مرجعی برای رسم خط روند یا الگو ها قرار بدیم …

پیوت های ماژور

برگشت های بزرگی هستند که در این نقاط جهت روند عوض میشه. و روند های نزولی تبدیل به روند های صعودی  بورس و یا بلعکس میشوند و این نقاط مهم باید توسط تکنیکالیست شناسایی و بر اساس انها خط روند ها و کانال ها و یا الگو ها  بورسی رسم شوند.

پس به عبارت ساده تر پیوت های مینور نوسانات کوتاه و بی اعتباری هستن که در تعیین الگو های نموداری  بورس نقش موثری ندارن و ما باید از آنها چشم پوشی کنیم همچنین در هنگام ترید کردن باید مراقب باشیم که در تله این نوسانات کوتاه نیفتیم.

چرا که این نقاط خلاف روند اصلی  بورس هستن .ولی پیوت های ماژور نقاط با اهمیتی هستن که ما باید حداکثر سعیمان را بکنیم .که این نقاط رو شناسایی کنیم چرا که در این نقاط روند ها تغییر جهت میدهند .و هدف ما هم ترید کردن در جهت روند های تازه شکل گرفته و رسم الگو و ابزار ها بر روی این نقاط مهم هست.

در تحلیل تکنیکال به صورت کلی دو نوع پیوت داریم.

  1. پیوت مینور
  2. پیوت ماژو

تمامی ریزموج های نمودار ، پیوت مینور خطاب میشوند اصلاح های قیمتی کوتاهی را تشکیل میدهند و عملا از اعتبار بسیار کمی برخوردار هستند و نمیشود در تحلیل تکنیکال به این پیوت ها اعتماد کرد و یا مرجعی برای ترسیم خطوط روند و یا ترسیم الگوها دانست.

اما پیوت ماژور اصل ماجراست و مرجع ترسیم تمامی الگوهای تحلیلی بورسی محسوب میشود ، در این پیوت ها تغییر جهت روند صورت میگیرد و معامله گر میتوانید با تشخیص این نقاط ابتدای یک روند صعودی و یا نزولی را تشخیص بدهد و وارد معامله ای کم ریسک شود.

پیوت ماژور در تحلیل تکنیکال از اهمیت و اعتبار بالایی برخوردار میباشد و منبع اصلی برای ترسیم خطوط حمایتی و مقاومتی که در مقاله های قبلی توضیح دادیم میباشد.با موسسه اوای مشاهیر و اموزش بورس در شیراز همراه باشید.