درخواست مشاوره تماس

جشنواره

سهام هایی که برای اولین بار در بورس اوراق بهادار عرضه شدند

از قدیم الایام، تمام تجار و بازرگانان دغدغه اصلی که داشتند میزان ضررهایی بود که در صورت عدم موفقیت معامله برای آن ها داشته است و همیشه سعی در کاهش ریسک خود کرده اند. پس به دنبال راه هایی بودند تا ریسک کسب و کار خود را کاهش بدهند. یکی از راه هایی که همیشه می توانسته زیان های احتمالی کسب و کاره ها را کاهش دهد. شریک شدن افراد دیگر در کسب و کار خودشان بوده، این تجربه، به مرور زمان به تشکیل شرکت های سهامی منجر شده است. در این شرکت ها، هریک از شرکا به نسبت سهمی که در شرکت داشتند، در سود یا ضررهای احتمالی شرکت نیز سهیم بوده اند.

اولین شرکت سهامی

اولین شرکت سهامی با نام ماسکوِی (Muscovy) در سال ۱۵۵۳ میلادی ، با مشارکت عده‌ای از تجار در روسیه ایجاد شد. رفته رفته با گسترده تر شدن تبادلات تجاری، احساس نیاز به سرمایه های بیشتر و ایجاد شرکای بیشتر هم احساس شد، .برای ایجاد یک سری از قوانین و محل های با اعتبار بالا برای سرمایه گذاری مراکزی جهت انجام چنین مبادلات تجاری شکل گرفت .که بعدها به این مراکز واژه بورس اطلاق شد، کار چنین مراکزی ایجاد راه ارتباطی ساده تر بین صاحبان سرمایه و افراد متقاضیان جذب سرمایه بود، که به مرور رونق گرفت وبه یک سازمان کامل و جامع پا به عرصه رقابت های اقتصادی گذاشت.

در واقعه این مراکز ‌بین دارندگان سرمایه و متقاضیان سرمایه، ارتباط برقرار کردند، . این مراکز، به نام «بورس» معروف شدند

 

شرکت‌ها با فروش سهام خود در بورس، در واقع سرمایه‌گذاران و شرکای بیشتری را برای مشارکت در کسب‌وکار خود، پیدا می‌کردند. و این امر منجر به ایجاد مراکز داد و ستد سهام شد. این دسته از شرکت ها با توسعه و رقابت پذیری که در حوضه اقتصادی پیدا کردند به مرور زمان گسترده تر شدن.

اولین بورس جهان در آمستردام در کشور هلند ایجاد شد.

اولین بورس اوراق بهادار جهان در اوایل قرن هفدهم میلادی در شهر «آمستردام» هلند تشکیل شد. یک کمپانی با نام، کمپانی هند شرقی، اولین شرکتی سهامی بود که سهام شرکت خود را در آن به فروش رساند و باعث گسترش این صنعت و خلق یک تجارت بزرگ گردید. رفته رفته همین فعالیت ها گسترش پیدا کرد و در اقسا نقاط جهان بازارها و مراکز متمرکز در جهت خرید و فروش سهام شکل گرفت.

فعالیت‌های مرتبط با بورس در شهر لندن از اوایل قرن هجدهم میلادی و در قهوه‌خانه‌ها شروع شد. این فعالیت‌ها در سال ۱۷۷۳ میلادی و با خرید ساختمان مستقل توسط معامله‌گران وارد فصل جدیدی شد. درنهایت در سوم مارس سال ۱۸۰۱ میلادی، بورس لندن فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. اما گسترش بورس سهام تنها به این مناطق منجر نشد .و با توجه به ایجاد کسب وکارهای بزرگ و احساس نیاز به سرمایه های بیشتر به صورت روز افزون سبب شد .تا بورس های دیگری هم در جهان ایجاد شوند،.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

بورس نیویورک به‌عنوان سومین بورس بزرگ در گستره تاریخ، فعالیت خود را در ۱۷ می ۱۷۹۲ آغاز نمود و ۲۴ کارگزار بازار سهام در خیابان وال‌استریت نیویورک و زیر درخت نارون بزرگی دورهم جمع شدند و توافق‌نامه‌ای که در جهت جذب سرمایه و مرتفع کردن نیاز سرمایه پذیران بود را را امضا کردند. آن‌ها در هشت مارس ۱۸۱۷ با تنظیم اساسنامه شروع به کار بورس نیویورک را رسمیت بخشیدند.

در حال حاضر بازار بورس نیویورک، بزرگترین بازار بورس، از نظر میزان معاملات و ارزش بازار سرمایه در جهان است. با شروع فعالیت بورس‌های بزرگ جهان، به‌تدریج سایر کشورها نیز دارای بورس شدند تا آنجا که امروز کمتر کشوری را می‌توان یافت که بورس نداشته باشد.

گسترش بازار ها

فراموش نکنیم که گسترش بازارها و ایجاد یک تبادل پایاپای با فرضیه دست نامرئی بازار که نوشته بزرگ اقتصاد دان عرصه کلاسیک آدام اسمیت بود، .شکل جدیدی به خود گرفت، موسسه آوای مشاهیر در راستای گسترش دانش صحیح بورسی تمام تلاش خود را به کار گرفته است .تا از اولین دلایل پیدایش بورس در جهان تا نحوه معاملات در بازارهای بورس را به ساده ترین شکل ممکن با شما همراهان موسسه آوای مشاهیر به اشتراک بگذارد .

پس با ما همراه باشید تا علاوه بر دانستن چگونگی ایجاد بورس های مختلف و افرادی که در بازارهای سرمایه با فرضیات خودشان تحولی ایجاد کرده اند .را بشناسید و موسسسه آوای مشاهیر وظیفه خود می داند تا اطلاعات جامع و کاملی را با شما همراهان آوای مشاهیری به اشتراک بگذارد.
در آینده در مورد آدام اسمیت که بنیان گذار اقتصاد کلاسیک در دنیا بوده است بیشتر صحبت خواهیم کرد.
موسسه آوای مشاهیر افتخار خود می داند که با معرفی بازارهای مالی (بازارهای سرمایه و بازار پول) در راستای گسترش بیشتر این دانش گام برمی دارد.
موسسه آوای مشاهیر خود را مفتخر میداند. که نقطه نظرات همراهانی که از این مقاله لذت برده اند در بخش دیدگاه به اشتراک می گذارد.

با موسسه آوای مشاهیر در پیج اینستا گرامavayemashahir@ و. کانال خبری تلگرام ما avayemashahir همراه باشید تا علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر از بازارهای پرپتانسیل و مستعد سرمایه گذاری آگاه باشید.