درخواست مشاوره تماس

جشنواره

عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار چیست و ریسک کم این نوع سرمایه گذاری

عرضه اولیه سهام در بورس های اوراق از سال های گذشته در ایران رونق بسیار زیاد. و به خاطر حمایت سهامداران حقوقی و حقیقی با ریسک بسیار پایین همراه بوده است. و به خاطر ریسک کم و افزایش چشمگیر سودهی جذابیت بسیار زیادی. بین فعالان بازار سرمایه و بورس پیدا کرده است .شرکت‌ها یکی از گزینه‌های بسیار جذاب برای سرمایه‌ گذاران، .به ویژه افراد تازه ‌وارد در بورس به شمار می‌رود.

چون سهام‌هایی که در این عرضه به فروش می‌رسند در بیشتر مواقع سودآور هستند و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارند.

در این مقاله که به همت موسسه آوای مشاهیر انتشار می یابد در مورد عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس های اوراق بهادار در ایران اشاره خواهد شد.

عرضه اولیه سهام

اصطلاح عرضه اولیه اراق بهادار در بازار بورس که ترجمه عبارت «Initial Public Offering (IPO)» است. به اولین روز عرضه سهام یک شرکت در بازار بورس بازارهای سرمایه اشاره می کند. اشاره می‌کند .که در آن، درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار در بازار بورس عرضه می‌شود .و سهامداران حقیقی و حقوقی می توانند. در این راستا در پی سودگیری از این نوع ار انتشار اوراق برآیند.تجربه سال ها فعالیت بورس اوراق بهادار نشان داده است.

عرضه اولیه

سهامی که اولین بار در بورس اوراق بهادار انتشار می یابد. به دلیل حمایت حقوقی سهام که بیشترین برگ سهام را به خود اختصاص داده .و سهامداران حقیقی نشان داده اند. با رغبت خرید در این نوع فرآیند معامله باعث جذاب بودن قیمت و در طی این جذابیت ایجاد تقاضا و افزایش قیمت در بورس شده است. که بیش از ۹۰% از عرضه‌های اولیه‌ای که در بورس انجام می‌‌شوند .سودآور هستند. عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار یک شرکت در بورس به این معنی نیست .که آن شرکت، تازه کار خودش را شروع کرده است. بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است.

چه کسانی در این عرضه اولیه شرکت می کنند؟

حتی گاهی شرکت‌های دولتی با سال‌ها سابقه کار در این عرضه شرکت کنند. شرایط خرید و فروش سهام در عرضه‌های اولیه کمی با سهام‌های عادی متفاوت است. به صورت مثال به یکی از بزرگتری عرضه اولیه های چند سال گذشته اشاره خواهیم داشت .که سهامی با نماد شستا بوده است. با توجه به حجم سرمایه بسیار بزرگ این سهام و دولتی بودن و اینکه این شرکت سال ها پیش کار خود را آغاز کرده است .می تواند نمونه بسیار خوبی برای درک یک سهام عرضه اولیه بوده باشد.

افراد فعال در بازار بورس چطور مبادرت به خرید و فروش عرضه اولیه می کنند.

برای خرید و فروش سهام به صورت عرضه های اولیه روش های متفاوتی وجود دارد. اما سعی ما در این مقاله این خواهد بود که روش هایی که در بورس اوراق بهادار تهران برای خرید و فروش سهام مورد استفاده قرار می دهد را مورد توجه قرار دهیم.

 

از چه زمانی عرضه اولیه در بورس شروع شد؟

زمانی زیادی نیست .از اینکه عرضه اولیه های بورس اوراق بهادار به روش حراج در سمانه شرکت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار با نماد tsetmc بر روی تابلو قیمت. و در سایت درج می شدند، .عرضه‌های اولیه‌ای که در بورس انجام می‌شدند. به روش حراج با اولویت زمان صورت می‌گرفتند.

به این ترتیب که سهم‌ها طی فرآیندی که سرمایه‌ گذاران حقیقی در آن نقشی نداشتند، .ابتدا کشف قیمت می‌شد؛. یعنی قیمتی که سرمایه ‌گذاران برای اولین بار می‌توانستند .آن سهام را خریداری کنند،. مشخص می‌گشت.

کشف قیمت

در این بخش قیمت توسط افراد مشتاق به خرید بر روی تابلو اعلام میشد که در اصطلاح بازار به آن کشف قیمت می کفتند. و سپس در یک زمان خاص به مدت محدود معاملات انجام میشد و بعد با به دست آمدن قیمت دوباره سهام بسته. و بعد از آن به عرضه عمومی دست زده می شد .که هدف از این کار ایجاد فضای رقابتی در بین سهامداران حقیقی و حقوقی بود.

سفاشگذاری؟

سپس با توجه به تعداد سهام شرکت. و تعداد سهامی که قرار بود عرضه شود،. سهمیه هر فرد برای خرید سهام عرضه اولیه مشخص و ساعت سفارش گذاری تعیین می‌گردید. و بعد از مشخص شدن .قیمت احجام کمی از سهام بین سهامداران متقاضی توزیع می شد .که در واقع این عمل به دلیل حمایت حقوقی های این سهم از این کالا بود.

مثلا بورس اعلام می‌کرد که عرضه سهام شرکت «a» در ساعت ۱۲:۳۰ آغاز می‌شود و هر سرمایه گذار. می‌تواند ۱۰۰۰ سهم را در قیمت ۱۰۰ تومان سفارش بگذارد.

در این روش اولویت با چه کسانیست؟

پس در این روش، قیمت خرید، ساعت خرید و حداکثر حجم خرید از قبل کاملا مشخص می‌شد. و شما باید در ساعت مشخص شده سفارش خود را در سیستم ثبت می‌کردید. اگر هم تعداد سهم‌های تقاضا شده از تعداد سهم‌های عرضه شده بیشتر می‌شد، .اولویت با افرادی بود که سفارش خود را زودتر ثبت کرده بودند.

اما مدتی است که روش خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تغییر پیدا کرده است.

فراین های بعدی برای عرضه های اولیه در بازار بورس اوراق بهادر

حداقل ۴۸ ساعت کاری قبل از انجام اولین عرضه،. اطلاعیه آن در سایت سازمان بورس یا فرابورس منتشر می‌شود. در آن اطلاعیه حداکثر تعداد سهام قابل سفارش، تاریخ انجام اولین عرضه و دامنه قیمت مجاز تعیین می‌گردد. و با مراجعه سهامدارن چه سهامدارن حقیقی و چه سهامدارن حقوقی می توانند. به اطلاعات و نکات عرضه اولیه دسترسی پیدا کنند.
در روز مشخص شده برای عرضه، اطلاعیه شروع دوره معاملات عرضه اولیه در سایت سازمان بورس و توسط ناظر بازار اعلام می‌شود.

زمان ثبت درخواست

پس از آن، شما به مدت ۲ ساعت فرصت دارید تا درخواست خود را ثبت کنید. پس از پایان دوره سفارش سرمایه گذاران، سازمان بورس متناسب باا تعداد متقاضیان و سقف تعداد سهام قابل عرضه، شروع به تخصیص سهام به تمام متقاضیان می‌کند.

بطورمثال

فرض کنید. کل تعداد سهام قابل عرضه ۵۰ میلیون سهم و تعداد سرمایه گذارانی که درخواست خود را ثبت کرده‌اند. ۵۰ هزار نفر باشد. از طرفی هر سرمایه گذار. تا سقف ۲۰۰۰ سهم اجازه درخواست خرید داشته است. با وجود اینکه کل سرمایه گذاران ۲۰۰۰ سهم را درخواست داده‌اند اما به هر سرمایه گذار هزار سهم تخصیص داده خواهد شد.

از زمان آغاز عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تا اکنون، بیشتر عرضه‌های اولیه در سقف قیمتی انجام شده‌اند. بنابراین به خریداران توصیه می‌شود که درخواست خرید خود را نیز روی سقف قیمتی ثبت کنند تا سهام به آنها تخصیص داده شود.

 

خرید عرضه اولیه

برای خرید عرضه‌های اولیه توجه به اطلاعیه ناظر در روز عرضه بسیار مهم است. زیرا این اطلاعیه شامل موارد مهمی از جمله بازه قیمت سهمیه مجاز هر فرد و زمان مجاز ارسال سفارش است.
در روزهایی که شرکت‌ها اولین عرضه خود را انجام می‌دهند، .ترافیک بالایی در سایت کارگزار‌ی‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از قبل حساب کاربری خود را شارژ کنید. تا در روز عرضه با مشکل روبه‌رو نشوید.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

از کجا شروع کنم؟               دوره جامع نوابغ بورس          دوره معامله گری طلا           دوره نوابغ توربو              دوره رایگان اسطوره طلا

روند عرضه های اولیه

در مجموع در چندسال گذشته بیشتر عرضه های اولیه در بازارهای صعودی بوده است. و تمام عرضه کنندگان از شرایط خوب بازار بسیار استفاده کرده اند. که اگر شما نوسان گیرهای مدت کم بودی از این سهام سود بسیار جذابی توانسته اید. کسب کنید .و در بعضی از عرضه اولیه ها قیمت ها تا 5 برابر قیمت عرضه های اولیه در قیمت های حراج به طور میانگین رشد کرده اند .اما با از دست رفتن جو مثبت بازار و فرار سرماه ها از این بازار در این بازار عرضه های اولیه به دلیل سابقه کمشان. در بعد اطلاعات بنیادی و تکنیکال نوسان های متفاوتی داشته اند. در خرید عرضه اولیه باید دقت بسیار زیادی صورت گیرد.
موسسه آوای مشاهیر در راستای پیشبرد دانش بین افراد مشتاق از شما دعوت می کند. که نظرات خود را برای ما و دوستان مشاهیری که این مقاله را می خوانند به اشتراک بگذارد.